Hej, fick väldigt fin hjälp i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/raett-byggt-med-plasttak.505576/#post-5510711

Jag hade klantat mig i konstruktionen av stommen till ett tidigare plasttak.

Lite bakgrund. Vi bor mycket väderutsatt - det blåser hela tiden. Efterhand har vi lärt oss den hårda vägen att allt måste vara fastsurrat och ordentligt konstruerat för att stå emot framförallt vinterstormarna. På den aktuella platsen har jag redan avverkat ett vanligt pergolatak av tyg (resterna av pergolan syns på bilden). Byggde därefter på ett plasttak, men tänkte fel/slarvade med regelverket - blåste sönder rejält i senaste stormen.

Vi bor utanför planlagt område - inga grannar runt platsen. Jag har tolkat det som att det inte krävs bygglov?

Vi har ett mindre utemöbelset i konstrotting där nu med ok kuddar. Inte heligt på något sätt och börjar bli lite väl slitet. Tanken är iaf att vi skall slippa släpa kuddar in och ut vid regn - vi känner oss själva - det kommer aldrig hända. Helst skall alltså kuddar och annat regnkänsligt kunna ligga ute på somrarna. Lite solskydd önskas också, men inte tvunget helskugga. "Väggarna" runt platsen är liggande målade ribbor. Inte heller heligt att ha kvar, men var ju ganska mycket jobb att måla ...

Poolen börjar precis utanför bild.

Det jag funderat på:

- Göra om det med nytt plasttak - denna gång med ett enormt överdimensionerat regelverk under som håller för alla stormar som kan tänkas.

+ Enkelt att göra själv, inte speciellt dyrt
+ Tillfredsställande att lära sig av sina misstag och göra om och göra rätt
- Tveksamt om det går att bygga så att det håller länge - det är ett enormt vindfång på utsatt läge.
- Lite tveksamt estetiskt

- Bygga en ny stomme och göra ett "riktigt" tak med t ex plåttak.
+ kommer stå stadigt och hålla länge
- kräver förmodligen bygglov ändå och kanske klassas som en byggnad?
- Estetiskt lite tveksamt - blir en dominerande kloss.

- Segelduk med rejäla stolpar som förankring
+ relativt prisvärt och enkelt att bygga själv
+snyygt tycker jag
- Måste förmodligen delas upp på två segel och stolpe i mitten för att inte bli för stor och dyr spännvidd
- ett ännu större vindfång ...

- Glastak?
+ läckert!
- förmodligen svindyrt och inte helt lätt att göra själv.


Estetiskt önskas mys- och viss rumskänsla. Jag tror mig kunna bygga det mesta (lite självbedrägeri men kul att utmana sig själv) och lär mig av mina misstag för det mesta. Budgeten är inte oändlig men hellre hållbart och lite dyrare än tvärtom. Återbruk engagerar hela familjen, så gärna begagnat eller fyndat.

Mått: 6,5 m x 3,1 m. Busken till vänster skall beskäras hårt och möget slängas. Vilken dag som helst.
 
  • Trädäck med pergola, uteplatsmöbler, oorganiserat, behov av städning, kyligt väder, bar träd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.