Jag är på jakt efter elkablar med ett snyggt ytterhölje, finns det ?

Vi skall ha ett antal mindre lampor som kommer hänga rätt lågt och jag vill att de hänger i en snygg kabel. Har för mig jag har sett kablar med ett mönstrat ytterhölje gjort av mindre trådar som flätats men minns inte i vilket sammanhang.

Har googlat lite men inte hittat vare sig tillverkare eller något annat spår. Alla tips om hemsidor/tillverkare är välkomna!
 
Googla på lampsladd så kanske du hittar nått som du vill ha.
 
Ölflex?
 
Flätade kablar (av ganska ful modell) är också standard för kablar som tål extra mycket värme och används i vanliga hushåll, t.ex. till strykjärn, våffeljärn o.s.v., även om det numera finns plaster som tål värmen rätt bra utan tygskydd...
 
...tvinna ihop två FK av valfri designmässigt matchande färger och häng lampskrället i så blir det kanske bra...eller hur var det nu? Säkert något som Simon och Thomas eller någon annan inredare skulle kunna tänka sig att göra...bara för att få till den rätta "touchen" ;)

Nä skämt åsido....kolla med AMO Kabel i Småland kanske. De gör mycket specialkabel.
 
Just ja, om det är lågspänning (t.ex. 12V-halogen, LED o.s.v.) så kan man ju faktiskt ungefär "tvinna två FK" fast i form av att välja valfria kablar som inte är tänkt för starkström...
 
zeus_axel skrev:
Köpt härifrån utan problem:
[länk]

Snygga kablar som funkat bra.
Strålande! Precis vad jag var ute efter. Hittade en del efter lite googlande under begreppet cable-sleeves men de här såg ännu bättre ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.