Jag tänker bygga ett 5x5m stort kallförråd på min tomt och jag har gjort en ritning sen tidigare. Nu håller jag på och gör om den i Fusion 360 då det tidigare programmet saknade vissa funktioner jag ville ha. Tänker jag passar på att fråga litet om designaspekterna då.

Konstruktionen börjar med en gjuten betongsula och sen en sockel i lecablock. Sen byggs resten från 50x100 sågat material (jag planerar att köra på sågat från den lokala sågen istället för hyvlat från något varuhus) och majoriteten av designen baserar sig på 50x100mm sågat.
3D-modell av skelett till kallförråd med betongsula, lecablocksockel och 50x100mm träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för takstolar som man inte får bygga själv så kör jag på 6 tums takåsar, i programmet har jag planat sidorna. Det ska bli ett golv i vinden också, förmodligen av 2x6or eller 2x8or och en lucka på framsidan, där tänkte jag förvara virke för torkning.

Jag undrar om de här takribborna, för extra styrka har jag vänt dom på sidan men undrar om det alls behövs, det vore lättare att få till det om dom kunde vara liggandes. Jag har sett bilder på liknande byggen där dom lägger dom liggandes. Taket ska bli plåt och lutningen är runt 30 grader. Läkten kommer senare.

Såhär har jag gjort för extra stöd där dörren kommer med en 2x8, undrar om det räcker eller om jag borde lägga två styckna istället?

3D-modell av träkonstruktion med betonad dörrförstärkning och takribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man tittar vart lasterna hamnar från taket så finns det inget stöd ner mot plattan. Gör hellre gavlarna ändå upp till nocken och en nockbalk som får stöd ner i plattan.
 
Jag hade förstått att det inte var så viktigt då hammarbandet sprider ut belastningen över reglarna.
 
På ett sådär litet hus sprider hammarbandet vikten på stolparna ganska bra men jag skulle för säkerhets skull sätta en stolpe mitt under de korta stolparna som bär åsarna.

Vill du snåla kan du spika ett centerträ på tvären ovarför sidoåsarna och lämna bort kroppåsen.

Det blir bra det där!
 
Ingen kroppås, det var nytt koncept för mig. Har sett utan sidoåsar som t.ex. mina föräldrars förråd, men inte utan den. Nå men jag tror jag kör på alla tre tillsvidare, tre stockar bör inte vara så dyra. Kan hända jag har det gratis då jag fäller några opassande träd på gården snart.

Det blir iallafall svårt att få reglar under alla stolpar p.g.a. dörren, skulle bli mkt enklare om den kom på sidan, men att ta sig in på vintern desto mindre roligare. Så jag fördubblade 2x8an vid dörren och lade dubbla reglar på varje sida av dörren, samt en extra under den enda sidoåsen.


3D-modell av en byggnads trästomme med dubbla reglar och L-profil hammarband vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera också att hammarbandet så är två stycken 50x100 varav en ligger på sidan så det blir en L-profil. I min tidigare design hade jag två st. liggandes ovan på varandra men detta blir mkt stadigare tänker jag.

Illustration av en trästomme för byggnad utan kroppås, med förstärkt L-formad hammarbandsprofil och reglar kring dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har börjat bygga detta, efter en längre tids paus.

3RlAfhO.png

Nu har jag en fråga om LECA block. Dom jag hade designat runt finns inte att köpa i affären jag hämtar material från. Jag hade designat kring 25x25x59cm block, men dom har bara följande (höjd, bredd, längd):

20x24x59 cm
20x15x59 cm

Nu tappar jag 15cm i höjd på stenfoten från ritningen om jag går med en av följande i samma mängd so jag planerat. Den som är 20x15 cm i profil är dock såpass billig jag kunde lägga på en rad till. Men är 15cm bredd tillräckligt starkt? Om jag bara lägger tre varv som enligt ritningen så kommer stenfoten bara att ha typ 10cm höjd i ena hörnet och det känns lite för nära markytan, i det diagonalt motsatta hörnet kommer dock nästan hela stenfoten synas då det står i en backe. Eller vad tror ni?
 
24+15+15+15=70 isch, du tappar 5 cm gentemot de 75cm du räknat med.
20 bredd räckte till mitt timmerhus och mitt garage, det räcker till dig med.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Det är något fel i din matematik.

Det blir tre varv så enligt planen är det

25+25+25 = 75

Med dessa blocks höjd
20+20+20 = 60

Jag tappar således 15 cm. Om jag lägger ett extra varv med 20cm block får jag 80cm och då blir det 5cm högre än planerna.

20cm räcker säkert till, men det var 15cm blocken jag undrade över om dom räcker till.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det är något fel i din matematik.

Det blir tre varv så enligt planen är det

25+25+25 = 75

Med dessa blocks höjd
20+20+20 = 60

Jag tappar således 15 cm. Om jag lägger ett extra varv med 20cm block får jag 80cm och då blir det 5cm högre än planerna.

20cm räcker säkert till, men det var 15cm blocken jag undrade över om dom räcker till.
DennisCA DennisCA skrev:
Det är något fel i din matematik.

Det blir tre varv så enligt planen är det

25+25+25 = 75

Med dessa blocks höjd
20+20+20 = 60

Jag tappar således 15 cm. Om jag lägger ett extra varv med 20cm block får jag 80cm och då blir det 5cm högre än planerna.

20cm räcker säkert till, men det var 15cm blocken jag undrade över om dom räcker till.
DennisCA DennisCA skrev:
Det är något fel i din matematik.

Det blir tre varv så enligt planen är det

25+25+25 = 75

Med dessa blocks höjd
20+20+20 = 60

Jag tappar således 15 cm. Om jag lägger ett extra varv med 20cm block får jag 80cm och då blir det 5cm högre än planerna.

20cm räcker säkert till, men det var 15cm blocken jag undrade över om dom räcker till.
D
DennisCA DennisCA skrev:
Det är något fel i din matematik.

Det blir tre varv så enligt planen är det

25+25+25 = 75

Med dessa blocks höjd
20+20+20 = 60

Jag tappar således 15 cm. Om jag lägger ett extra varv med 20cm block får jag 80cm och då blir det 5cm högre än planerna.

20cm räcker säkert till, men det var 15cm blocken jag undrade över om dom räcker till.
u
DennisCA DennisCA skrev:
Det är något fel i din matematik.

Det blir tre varv så enligt planen är det

25+25+25 = 75

Med dessa blocks höjd
20+20+20 = 60

Jag tappar således 15 cm. Om jag lägger ett extra varv med 20cm block får jag 80cm och då blir det 5cm högre än planerna.

20cm räcker säkert till, men det var 15cm blocken jag undrade över om dom räcker till.
Räkna igen med 4 varv så förstår du.
/W
 
Originalhöjd i 3 och 4 vars utförande:
25+25+25 = 75 cm
25+25+25+25 = 100 cm

Ny höjd (20cm, den enda höjden som finns) i 4 och 4 vars utförande:
20+20+20= 60 cm
20+20+20+20 = 80cm

Du har skrivit något om 24 samt 15cm höjd på block och några sådana block finns inte att tillgå.

Det jag tror jag förstår är att du blandat på höjd och bredd och således räknar baserat på felaktiga dimensioner. Utgår man från att det skulle finnas sådana höjder på blocken stämmer det du räknat. Men problemet är att sådana block inte finns, 15 respektive 24 cm syftar på blockens bredd, dom är alla 20cm höga.

Jag vet inte heller varför du citerar mig många gånger om?

p.s.
Jag citerar mig själv:
DennisCA DennisCA skrev:
Jag hade designat kring 25x25x59cm block, men dom har bara följande (höjd, bredd, längd):

20x24x59 cm
20x15x59 cm
 
Redigerat:
För att ytterligare förtydliga, mina kärnfrågor är

-Om jag kör med tre varv får jag bara 10cm stenfot mellan mark och syll i det ena hörnet, är det för litet? Bör jag lägga på ett fjärde varv?

-Slipper jag undan med 15cm bredd på stenfoten, eller bör jag ta 24cm blocken.

Jag lutar mot att köra på 20x15cm (höjd x bredd) blocken.
 
Kan inte stödja min tes med någon beräkning, men jag är tämligen övertygad om att 15cm breda block fungerar alldeles ypperligt till ditt lilla hus. Det blir ju ingen vikt att tala om alls.

För att lösa ditt höjdproblem kan du göra som jag gjorde när jag byggde min snickarbod. Mura 3 varv (60cm) sätt fast formplyfa med tvingar runt eller skruv in i lecan på vardera sida och gjut en 15cm klack i betong högst upp för att komma upp i rätt höjd. Väldigt enkelt att få en riktigt slät och fin yta med ett glättningsstål och du kan väga in plyfan exakt i våg innan du gjuter och sen bara dra av betongen mot ovansidan av plyfan.

Åtminstone mina block var ju inte släta på ovansidan (spår för armeringsjärn) så jag behövde ändå putsa eller på annat sätt jämna till ovansidan för att kunna lägga och montera träsyllen där.

Några bilder (finns fler i min tråd om mitt bygge av snickarbod).
Grundmur med lecablock och gjuten klack i betong, använd för att bygga snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av murad struktur med en förstärkt betongklack, formplyfa vid kanten och grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lecablock murade i flera varv med formplyfa och betongklack för höjdanpassning i konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj du jag är så less på att gjuta cement att det riktigt skär i hjärtat på tanken att gjuta ens en skottkärra värt med cement just nu :crysmile:

Men du har ju rätt, topparna ser likadana ut här så nånting måste göras på den fronten. Och sambon vill jag ska mura odlingslådor...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Originalhöjd i 3 och 4 vars utförande:
25+25+25 = 75 cm
25+25+25+25 = 100 cm

Ny höjd (20cm, den enda höjden som finns) i 4 och 4 vars utförande:
20+20+20= 60 cm
20+20+20+20 = 80cm

Du har skrivit något om 24 samt 15cm höjd på block och några sådana block finns inte att tillgå.

Det jag tror jag förstår är att du blandat på höjd och bredd och således räknar baserat på felaktiga dimensioner. Utgår man från att det skulle finnas sådana höjder på blocken stämmer det du räknat. Men problemet är att sådana block inte finns, 15 respektive 24 cm syftar på blockens bredd, dom är alla 20cm höga.

Jag vet inte heller varför du citerar mig många gånger om?

p.s.
Jag citerar mig själv:
Jag vet inte heller varför det citerades i massor :)
Men om du lägger blocken omkull så har du tillgång till både 15 och 20 block tänkte jag.
 
Tyvärr men blocken är ihåliga, isoleringssyfte uppenbarligen, onödigt i mitt fall men allt som finns. Så dom har inte nåon styrka om man lägger dom på sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.