Hej,

Vad tycker ni, är det snyggast att he ett mörkt fonduppdrag vid toaletten eller brevid då man har en vägghängd IFÖ mot en vit kaklad bakgrund.

Någon som har "äkta" bilder på uppdrag vid toaletter?

klkel som vi skall ha på vägg är vitt matt, liggande 30x60 och uppdrag i svart skiffersten (Ardesia Black) som 5x7 i mosaik.
 
  • Fonduppdragtoalettstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FonduppdragBREVIDtoalettstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen så tycker jag att den där typen av dekorationer är en mode-nyck som om några år kommer att kännas "sååå 2007". Så därför röstar jag på ingen alls.

Dessutom tycker jag att det ser väldigt tomt ut runt toan. Ska det vara ett badkar någonstans som inte är inritat? Annars skulle jag flytta toan till ena eller andra hörnet.
 
Hemmakatten
Precis min tanke, håller helt och hållet med pinebar! :)

En annan undran är hur hög väggen är där toan sitter? Om man tittar på bilden och antar att toan sitter på normalhöjd 40 cm från golv så är väggen knappt en meter hög. Det är inte tillräckligt för att kunna sitta rakt utan att slå i huvudet. När man sitter på toan så är det från rumpan upp till hårfästet 90-100 cm beroende på hur lång man är, dvs. det behövs åtminstone en vägghöjd på 130-140cm för att det skall fungera hjälpligt. Dessutom är det inte så kul att hukande ta flera steg framåt för att kunna dra upp byxorna. ;)

Går det inte att flytta toan nån annanstans? För mig är den där snedväggen som gjord för att ha en rad med skåp längs med den korta väggen.

Hur är det med duschen? Skall det vara några duschväggar?

En sista kommentar. Så stora plattor som ni skall ha (30x60cm) är mycket svåra att sätta och kräver ett perfekt, jämnt och slätt underlag. Det går naturligtvis att göra, men var medveten om att det kostar mer pengar.
 
Hej,

Bilderna är lite missvisande lkanske. Det skall in duschkabin och det går inte att få in toan i ett hörn pga att man inte får plats varken "bakom handfats kommod/skåp eller duschkabin.

Men vi har fått tips från de som bygger att nått skoj - typ fond måste dit för att väggen inte skall bli naken....

Jag har funderat på två mindre ränder brevid toaletten fast inte i hörnet....
 
Vi har en firm som bygger på fast pris med allt (kakel mm) så de vet att det är 60x30 som gäller......och vi vet priset......
 
Hej, vi har vitt kakel på 3 väggar o mörkgrått på den 4:e, som en fondvägg allstå. Det blev inte 2007 utan mer eget !

DD
 
Jag har ingen kommentar angående kaklet, men jag vill veta hur ni tänkt sätta toarullehållaren? Sätt wcn så man har någon vägg brevid sej. Att montera toarullehållaren på samma vägg som wc:n är ju ytterst oergonomiskt.
 
Åsa76 skrev:
Hej,

Men vi har fått tips från de som bygger att nått skoj - typ fond måste dit för att väggen inte skall bli naken....
Vad gör det om väggen är naken då? De kanske bara vill göra en cool kakling som de kan visa i sina broschyrer sedan. Det är ju ni som ska leva med det. Jag skulle aldrig låta en byggare få sista ordet om hur mitt hus ska dekoreras.

Sätt en fondtapet med havet, björkar, buddha eller något på snedväggen istället i så fall.
Det är mycket billigare och enklare att byta när ni ledsnar än kaklet. Jag är av den bestämda åsikten att kakel och klinker ska man vara väldigt försiktigt med att dekorera, för man ledsnar på alla typer av dekorer efter ett tag. Och det är dyrt att byta. Mycket bättre att dekorera badrummet med saker som är relativt lätta och billiga att byta ut istället.
 
Det skall in ett velux takfönster ovan toalett också. Tyvärr fungerar det inte platsmässigt att ha toarulleshållare på någon annan vägg än samma. Det är för trångt. Men det är en bra kommentar, vi kanske skulle köpa en "fritt" stående toarulleshållare? sådana finns ju....
 
Personligen tycker jag fonden bakom toan är riktigt snygg. Visst kommer det att kännas som år 2007, men det är fortfarande snyggt. Det är mycket viktigare att t.ex. välja neutrala och stilrena material om man inte vill tröttna snabbt. Det skulle bli väldigt trist om inte huset får speglas av tiden då det byggdes utan bara vara "tråkigt tidlöst". Precis som köket, parketten, trappen och braskaminen skriker 2007 tycker jag att badrummet kan få göra det också. Med dagens tempo i renoveringar kommer ni ändå att vilja göra om av en massa andra själ. Kör på fonden och lev i nuet ;)
 
Tack för alla tips!

Vi har relativt klassikt kael - skiffersten o vit matt. Dessutom har vi ett badrum på nedreplan som ser helt annorlunda ut i kaklingen, vågigt kakel och bård runt hela. Det är ju skoj att ha två lite olika badrum, som man trivs med!

/Åsa
 
Rum med snedtak är aldrig lättplanerade när det gäller ex badrum, själv hade jag samma grubbel i vår
1/2 planare så jag byggde en takkupa. jag vet ju inte era förutsättningar men det kan ju vara ett tips,
Inte alltför svårt eller mycket jobb heller.helt klart värt det åtminstonde för oss.
Takfönster i all ära men det slår inte ett riktigt fönster där man kan kolla ungar, grannar bilar o dyl.

får jag komma med en liten åsikt så tycker jag er toalett får en alldeles för central roll i rummet,
jag skulle nog försöka placera toan lite mera diskret. kanske direkt innanför dörrn på ena sidan och dusch
på den ena.

Lycka till
 
Tack för tipsen. Toaletten blir central. Men då badrumet är rättså låmngsmalt och vi har inte råd att bygga takkupa, det fick bli ett velux fönster (vår budget för badrummet i sin helhet var 180.000). så funkar det inte att ha toalett någon annan stans. Badkar går inte då golvet inte är dimentionerat för punktbelastningen, dessutom har vi bad på nedre plan. Detta är gäst toa.

Men det var rigtigt trixigt att fixa till det bra pga snedtaket. Duschörnan fick bli 70x90 pga utrymme dessutom......

Men vi hoppas att det blir snyggt. Vi har en riktigt modern duschkabin, snygga möbler o snyggt kakel och en IFÖ sign vägghängd toa (som är estetiskt snygg) så den kanske gör sig centralt?

Deesutom bra om man är magsuk att toan är lättillgänglig? *hummmm*
 
....eller har svårt att hitta till den efter kräftskivan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.