Hej !
Håller på att bygga garage på tomten och har kommit till värmesystemet.
Jag har lagt ner PEX kulvert mellan hus och garage och har skaffat 2 aerotempers jag ska sätta upp i garaget.
Cetetherm plattvärmeväxlare finns också som ska sitta i husets pannrum i källaren för att separera de två systemen åt. Jag kanske ska ha glykol i kulvert och garage delen ifall cirkulationen stannar en vinter p.g.a. strömavbrott eller liknande så inget fryser sönder. Därav separeringen och funderingarna på glykol.
Jag har även en tryckstyrd Wilo stratos pico pump jag täkte använda, och tanken är att den ska hamna i källaren vid plattvärmeväxlaren, expansionskärl och säkerhetsventil samt påfyllning mm.

Nu när jag har börjat skissa på det så dyker det upp lite funderingar över hur man ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.
Är det någon som sitter på egna ritningar/skisser eller länkar till färdiga skisser på värmesystem man kan få smygtitta på innan man skriver ihop första beställningen på vvs prylar hos Rinkaby?
Någon som har tips på vad man ska tänka på?
Fällor man ska undvika att kliva i?

Exempelvis.
Det sitter magnetventiler på aerotemprarna som stänger cirkulationen vid uppnådd värme. Ska man inte ha en liten överströmning någonstans då så att inte cirkulationspumpen pumpar mot stängd radiatorkrets när de magnetventilerna stängt t.ex.?

Det är olika bud om cirkulationspumpen ska vara sugande på returen eller tryckande på framledningen. Retursidan har jag läst är lämplig beroende på den lägre arbetstemperaturen.
Någon som har andra ideér om placeringen?

Alla tips mottages tacksamt i detta ämnet, stora som små.
Tack på förhand!
 
Vore det inte bättre att låta en termostat styra när cirkulationspumpen ska gå istället för att använda magnetventilerna på aerotempen?
 
Magnetventilerna är en rekommendation från tillverkaren / leverantören.
Idén är inte min utan jag tror (obs tror) tanken är att man klipper flödet genom aerotempern och låter fläkten fortsätta gå för att cirkulera luften när lokalen är lite större.

På min första skiss så sitter pumpen i pannrummet i källaren på huset, och då blir det svårt att styra den baserat på de magnetventilerna i garaget. Dessutom kommer det med tiden upp vanliga radiatorer i garagets övervåning och toalett i markplan, och då går det inte att basera pumpens drift på de magnetventilerna i förlängningen. Men där är vi inte än, det blir nästa pilsner det....
 
Det var magert med respons tycker jag....
:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.