Hej

Jag är mycket missnöjd med min entrepenör. Inte så att han fuskar eller gör dåligt arbete utan att han inte gör....

Vi håller på att bygga hus och jag försöker kordinera de hantverkare som behövs. Det fungerar .... med gnissel och extra kostnader.

Denna entrepenör lovar att göra arbeten som andra är beroende av men, han dyker aldrig upp på utlovad datum och slutför aldrig något. Det innebär att de som är beroende av hans arbete inte kan göra sitt jobb. Ofta har de anndra aktiviteter att ta hand om men ibland inte, vilket leder till missnöje och kostnader för mig.

Jag har funderat att byta entrepenör men efter ett års arbete har vi bara några månader kvar och jag har blivit rådd att bita ihop. De som tar över kommer sannolikt inte vilja ta ansvar för utfört jobb och de kommer ha startsträcka.

Snart har vi nytt månadskifte och ny faktura.

Min fråga är, kan jag deponera faktura beloppet någonstans så den inte kommer entrepenören till del förrän jag är nöjd med arbetet.
Att inte betala leder till kronofogden vilket jag inte är så sugen på.

Vad har jag för alternativ,, prata med honom fungerar inte.....
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Håll inne med pengarna till slutbesiktning är godkänd. Du hamnar inte hos KFM utan har alltid rätt att bestrida fakturan på olika grunder, ingen sak att haka upp dig på.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håll inne med pengarna till slutbesiktning är godkänd. Du hamnar inte hos KFM utan har alltid rätt att bestrida fakturan på olika grunder, ingen sak att haka upp dig på.
Jag höll inne med en tidigare faktura. Finnansbolaget som hanterar hans fakturor skickade ut en påminnelsefaktura med pålagd dröjsmålsränta samt påminnelseavgift.

Känns inte som rätt väg att gå.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Jag höll inne med en tidigare faktura. Finnansbolaget som hanterar hans fakturor skickade ut en påminnelsefaktura med pålagd dröjsmålsränta samt påminnelseavgift.

Känns inte som rätt väg att gå.
Bara att bestrida.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Jag höll inne med en tidigare faktura. Finnansbolaget som hanterar hans fakturor skickade ut en påminnelsefaktura med pålagd dröjsmålsränta samt påminnelseavgift.

Känns inte som rätt väg att gå.
Bestred du fakturan när den kom, eller lät du bara bli att betala den?

Bestrid hela eller delar av fakturen, du får/bör bara bestrida den delen av fakturan som är felaktig.

https://www.konsumenternas.se/konsu...tala-eller-bestrid-i-ratt-tid/felaktigt-krav/

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bestred du fakturan när den kom, eller lät du bara bli att betala den?

Bestrid hela eller delar av fakturen, du får/bör bara bestrida den delen av fakturan som är felaktig.

[länk]

[länk]
Som jag försökte beskriva i min fråga.
Entreprenören gör inget direkt fel förutom att allt går enligt hans egen takt vilket ställer till det för oss andra. Vi tvingar inte honom till något, han får själv berätta när han tänker utföra sina delmoment,, men inte ens det håller han.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Entreprenören gör inget direkt fel förutom att allt går enligt hans egen takt vilket ställer till det för oss andra. Vi tvingar inte honom till något, han får själv berätta när han tänker utföra sina delmoment,, men inte ens det håller han.
Då har du ju försatt dig i problemet alldeles själv. Så länge som du inte ens har skriftligt på hans utfästelser har jag svårt att se vad du skulle kunna hålla inne för pengar och varför, om det han fakturerar är faktiskt utfört arbete.

Lärpengar till nästa gång alltså. Skriv bättre avtal med hålltider och viten.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har du ju försatt dig i problemet alldeles själv. Så länge som du inte ens har skriftligt på hans utfästelser har jag svårt att se vad du skulle kunna hålla inne för pengar och varför, om det han fakturerar är faktiskt utfört arbete.

Lärpengar till nästa gång alltså. Skriv bättre avtal med hålltider och viten.
Läropengar,, lite irriterad blir jag på din kommentar.

Vi har ett kontrakt på vad han ska göra. Däremot var det alldeles omöjligt vid tidpunkten för kontrakt skrivande sätta tidpunkt på vad som ska göras när. För många okända faktorer.

Men, så var det också för snickare, elektriker, kakelsättare m.fl. De sköter sina åtaganden utmärkt. De håller sig informerade om arbetet och när det är dags, gör sin insatts.

Så är det inte med denna entreprenör.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skriv bättre avtal med hålltider och viten.
Det är ju det rätta.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Läropengar,, lite irriterad blir jag på din kommentar.
Lite irriterad blir jag på din kommentar till Nötegårdsgubbens svar.  Du behöver ju inse vad som orsakat problemet så du inte gör om felet i framtiden.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Vi har ett kontrakt på vad han ska göra. Däremot var det alldeles omöjligt vid tidpunkten för kontrakt skrivande sätta tidpunkt på vad som ska göras när. För många okända faktorer.
Det går att skriva ett huvudkontrakt där det övergripande ingår och som hänvisar till tidsatta kontrakt som skrivs allt eftersom.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Läropengar,, lite irriterad blir jag på din kommentar.
Jag förstår det. Den var inte skriven för att göra dig glad, utan tvärtom för att påpeka att det du vill nog inte går.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Vi har ett kontrakt på vad han ska göra. Däremot var det alldeles omöjligt vid tidpunkten för kontrakt skrivande sätta tidpunkt på vad som ska göras när. För många okända faktorer.
Jag förstår att det kan vara, eller i alla fall upplevas så, men om det är en entreprenör du inte haft kontakt med förut eller fått goda rekommendationer om så är det riskabelt att inte kunna boxa in uppdraget i ett tydligt avtal, om så bara att givna tidssatta löften ska hållas med hot om vite. Allt behöver inte vara känt på förhand för det.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Men, så var det också för snickare, elektriker, kakelsättare m.fl. De sköter sina åtaganden utmärkt. De håller sig informerade om arbetet och när det är dags, gör sin insatts.
Det låter ju bra. Men säkra avtal behöver man ju främst när någon inte funkar. I åtta fall av tio är säkert ett skrivet avtal över huvud taget bortkastat, men det är svårt att veta på förhand vilka de två motparterna man hade behövt ett tydligt avtal med är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.