Jag undrar vad torrt respektive fuktigt trä eg. väger? Att densiteten på torrt trä är ca 500 kg/m3 finns i tabeller, men vad väger trä som utsätts för regn och fukt utomhus? Är det skillnad på fuktupptagningen/densiteten på målat resp tryckimpregnerat virke?
Blir densiteten över 1000 kg/m3?
Har tänkt bygga en dörr, med 96 mm liggande panelbrädor.
 
Jag gissar vilt nu! Men om man tänker sig att en fuktig träplanka fortfarande flyter så måste ju densiteten vara under 1000kg/m3 (forutsatt att formen är som en planka). Visserligen kan trä sjunka om det är ordentligt genomsurt, det är i dessa fall dock knappt att det sjunker så om du med trä menar furu eller gran så tror jag densiteten ligger en bra bit under 1000kg/m3, är träet så vått så har du nog rätt stora problem.

Sen vad densiteten är på trä är ju givetvis väldigt olika på olika bitar. Det känner man ju sjäv hur olika reglar kan väga väldigt olika.
 
Logiskt så kan ju densiteten på blött trä inte nå 1000 kg/m3.

Densiteten på trä vet vi är lägre än på vatten och under förutsättning att någon mängd trä kvarstår i konstruktionen blir således densiteten under 1000 kg/m3, annars har vi bara vatten kvar och då måste det stanna vid 1000 kg/m3, annars har du hittat ett nytt vatten med högre densitet :)
 
PCLarsson skrev:
Densiteten på trä vet vi är lägre än på vatten
Vet vi? Vad baserar du det på? Jag har i alla fall sett blött trä sjunka.
 
Som jag uppfattar ts menar han fuktigt trä inte blött som om det skulle ligga i sjön.

Det trä som väger 500 kg/kbm i torrt tillstånd väger max 600kg/kbm utmhus på tex en dörr.

Trä kan sjunka har själv köpt sånt virke som legat på botten länge och använt som snickarvirke både björk och fura
 
Redigerat:
T-G-B... Om du kollar i någon tabell vad ditt trädslag väger (torrt) och sedan mäter fukthalten i just det du har så kan du räkna ut hur mycket mer det väger. Det verkar som man mäter vid ca 15-20% fuktighet och i kg/m3 när det är torrt.
 
peternicklas
Nyavverkad gran och tall väger runt 850 kg/m3
 
Redigerat:
T T-G-B skrev:
Jag undrar vad torrt respektive fuktigt trä eg. väger? Att densiteten på torrt trä är ca 500 kg/m3 finns i tabeller, men vad väger trä som utsätts för regn och fukt utomhus? Är det skillnad på fuktupptagningen/densiteten på målat resp tryckimpregnerat virke?
Blir densiteten över 1000 kg/m3?
Har tänkt bygga en dörr, med 96 mm liggande panelbrädor.
Impregnerat virke väger ca 830kg/m3. Källa: https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/byggande/hantering-och-lagring/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.