Vi är i färd med att köpa vårt första hus och efter ett års lurkande på byggahus känner jag att jag har ganska bra koll på processen. Huset är från 50-talet och har renoverats i omgångar av ägarna. Dessa har gjort det på ett gediget sätt vad jag kan se, till skillnad från många andra hus som vi tittade på.

Vi har valt Densia för överlåtelsebesiktningen, efter att många rekommenderade dem här på forumet. När vi bokade tiden fick vi frågan om vi även vill göra en besiktning av installationerna för 3000:- till, vilket jag tyckte lät bra. Nu har dock bekräftelsen trillat in och när jag läser det finstilta ser jag att det rör sig om en "okulär besiktning av el-, vatten- och avloppsinstallationerna [...] Undersökningen utförs med det kunskapskrav som lagen ställer på en normal köpare.".

Är ovanstående värt någonting? Att kolla att det fanns jordfelsbrytare och bara jordade uttag har jag redan sett på visningen, vatten och avlopp såg också rätt ut. Att det var oegetnligheter med golvbrunnen stod det redan om i säljarbesiktning och det har jag prisat in i vårt budande.

Vad ingår egentligen i en okulär besiktning? Känns som att jag borde strunta i den.
 
Det är väl det här stycket som är värt något: "Undersökningen utförs med det kunskapskrav som lagen ställer på en normal köpare."

Om det skulle dyka upp någonting gällande det besiktigade som skulle ha upptäckts vid er undersökning av fastigheten kan ni använda detta mot Densia, d.v.s. att de i så fall har slarvat i sin genomgång. Men du kanske bör kolla mer om Densia anser att det ingår något mer i köparens undersökningsplikt som de inte kommer att granska.
 
Ett tränat öga kan se väldigt mycket utan att skruva loss saker så frågan är vad som faktiskt ingår. De kan säkert svara på hur noggrann och insiktsfull deras kontroll är. Protokollet från den okulära kontrollen i granntråden var allt annat än förtroendeingivande. Dessutom tycker jag att man behöver lossa på kåpor till uttag mm, och mäta, för att verkligen kontrollera skicket.
 
Nu tog jag inte tillägget men så här i efterhand önskar jag att jag hade gjort det. Besiktningsmannen var väldigt kunnig och noggran och gav mig en massa tips "på köpet" om installationerna.
 
Vi har funderingar på att köpa ett hus med en ganska så ny tillbyggnad. Vi är väldigt osäkra på sånt som gäller bygglov o dyl så jag undrar därför vad som ingår i Densias besiktning vad gäller bygglov? Vad är det som de hjälper en att kolla respektive vad bör jag kolla själv utöver det?
 
Densia erbjuder en jordabalksundersökning, där de går igenom bygglov och andra juridiska aspekter. Den kostar dock nästan dubbelt så mycket som en vanlig besiktning.
 
katarin_f skrev:
Vi har funderingar på att köpa ett hus med en ganska så ny tillbyggnad. Vi är väldigt osäkra på sånt som gäller bygglov o dyl så jag undrar därför vad som ingår i Densias besiktning vad gäller bygglov? Vad är det som de hjälper en att kolla respektive vad bör jag kolla själv utöver det?
Jag har ingen aning om vad Densia hjälper till med att kolla, men kan nämna att det normalt sett inte ingår i undersökningsplikten att kontrollera att korrekt bygglov finns. Det anses man som köpare kunna förutsätta.
 
Stadsbonden skrev:
Densia erbjuder en jordabalksundersökning, där de går igenom bygglov och andra juridiska aspekter. Den kostar dock nästan dubbelt så mycket som en vanlig besiktning.
Det låter ju bra om man som vi vill ha det gjort ordentligt. Men vad gör de rent praktiskt vad gäller byggloven? Hur går de igenom den? Det står att de gör det vid behov. Om man som vi ska köpa ett hus med nyare tillbyggnad måste det väl finnas behov att gå igenom? Jag känner mig så osäker på sånt här.
 
Plåthuset skrev:
Jag har ingen aning om vad Densia hjälper till med att kolla, men kan nämna att det normalt sett inte ingår i undersökningsplikten att kontrollera att korrekt bygglov finns. Det anses man som köpare kunna förutsätta.
Jaha där ser man ganska rimligt egentligen. Men varför ska man betala extra för en besiktning där det ingår då? Om det inte behövs kollas?
 
Generellt så är besiktningsföretag väldigt bra på att ta betalt för mer eller mindre onödiga undersökningar. Oftast så lyckas de friskriva sig för alla eventuella misstag de kan göra.

Så har man en rutinerad husägare i bekantskapskretsen så skulle jag ta med den personen på en inspektionsrunda istället för att bekosta en besiktning med mycket tvivelaktigt värde.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
katarin_f skrev:
Jaha där ser man ganska rimligt egentligen. Men varför ska man betala extra för en besiktning där det ingår då? Om det inte behövs kollas?
I det fallet betalar du väl för tryggheten att någon har kollat upp detta åt dig.
Om något skulle vara fel med byggloven kan du ju få problem i dialogen med säljaren, även om du skulle ha rätt i sak. Då är det ju bättre att ha klarat av så mycket som möjligt innan köpet.
 
Tack för svar men vet du hur de gör rent praktiskt för att kolla? Är det nåt man ens kan göra själv?
 
Plåthuset skrev:
I det fallet betalar du väl för tryggheten att någon har kollat upp detta åt dig.
Om något skulle vara fel med byggloven kan du ju få problem i dialogen med säljaren, även om du skulle ha rätt i sak. Då är det ju bättre att ha klarat av så mycket som möjligt innan köpet.
Tack för svar men vet du hur de gör rent praktiskt? är det nåt man ens skulle kunna kolla själv?
 
Har varit i samma sits som du.. .och som privatperson känns man rätt utlämnad.

Det jag gjorde.. som ledde till att vi gick ifrån ett hus var att
-Tog dit en kunnig vän som bygger mycket åt sig själv och andra.

Vi noterade allt han kunde påpeka och kollade våtrum, el och ventilation m.m.

Sen ringde jag upp en elektriker och en hantverkare och diskuterade det vi sett.

Det gav att huset vi tittat på var fuskbyggt/felbyggt i flera avseenden.

Till på köpet har jag lärt mig vad som gäller för dräneringar, våtrum, grunder m.m.

Känns rätt instabilt att köpa saker för massa miljoner där det nästan i samtliga fall finns skador och fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.