Tja...vad kunde man förvänta sig. Den är ju avreglerad. I Frankrike havererade den för länge sedan.
 
om hur små elkunder kan behandlas :
Elbolag erbjuder en så kallad tillsvidarepris ( som är börspris + % påslag) till kunder som inte hunnit bestämma sej vilken avtal dom ska välja och detta pris är oftast det högsta man kan få. Det resulterar i att många som inte täknat ett avtal direkt får AUTOMATISKT den högre tillsvidarepriset och vaknar dom inte till så betalar dom mer helt i onödan i en kanske för lång tid - man får ju el och räkningen kommer ju som vanligt så det är lätt att missa :).
Vilken tilltro får kunden när han får veta att han "automatiskt" betalat det högsta priset som elleverantören haft att erbjuda?

Nästa avsnitt:
Allmänna avtalsvillkor
Har du ett bra elavtal med låg fast pris som gäller i några år framöver och flyttar så kan du råka för samma som jag.
Elleverantören bröt avtal med mej trots att jag inte flyttade utanför leveransområdet och ingen kunde förklara varför kan den brytas mot min vilja. Avtalet följde varken mej eller mitt leveransadress (huset). Jag blev erbjuden att skriva ett nytt avtal med sämre villkor med samma leverantör. Jag trodde i min enfald att ett avtal är ett avtal och kan bara upplösas när båda sidor är överens. Så fungerar inte ett elavtal och jag betraktades inte som en part i avtalet i detta fall. I protest bytte jag elleverantör :). Vad hjälper det? En liten kund betyder inte så mycket och inte är värd att justera avtalsvillkor så dom passar bättre till dagens avreglerade elmarknad.
Elfaktura :
jag har väntat länge på en elräkning som man kan lätt förstå utan högskolediplom :). Det har blivit bättre utan dubbel tariff och utan "beräknat elförbrukning". När elen var billig avskaffades dubbel tariff för hus och hem med argument att det gör ingen stor skillnad i kronor om man har enkel eller dubbel tariff och det skulle också göra elräkningen enklare. Har vi kunder fått någon nytta av det ?
gaia
 
H
Intressant i sammanhanget var att i Uppdrag Granskning höra pladdermajan Maude och en annan moderattant båda förklara att elcertifikaten var det som löste alla problem.

Elcertifikaten utnyttjades av elbolagen som en skattefinandierad betalning för vanligt tekniskt underhåll och vanlig teknisk modifiering.

Än har vi inte sett det värsta. Det finns en fysisk gräns för vad som kan exporteras genom kabeln till kontinenten. Om planerna på moderaternas jättekabel till kontinenten genomförs blir det nog ett värre grunskott för svensk elförsörjning än vad stängningen av Barsebäck blev.

EU kan enligt reglerna kräva att svensk el exporteras så fort det svenska priset ligger högre än priset på kontinenten. Resultatet av detta torde bli "kolkraftspris" året om i Sverige.
 
Grundproblemet är dock att svensken är fruktansvärt okunnig om sin egen elförbrukning, d.v.s. hur man hushåller med elen. Det har inte med varken klimat- eller mysfaktorn att göra. Befintlig vattenkraft hade räckt om vi vore mer upplysta (!).
 
holmertz skrev:
Intressant i sammanhanget var att i Uppdrag Granskning höra pladdermajan Maude och en annan moderattant båda förklara att elcertifikaten var det som löste alla problem.

Elcertifikaten utnyttjades av elbolagen som en skattefinandierad betalning för vanligt tekniskt underhåll och vanlig teknisk modifiering.

Än har vi inte sett det värsta. Det finns en fysisk gräns för vad som kan exporteras genom kabeln till kontinenten. Om planerna på moderaternas jättekabel till kontinenten genomförs blir det nog ett värre grunskott för svensk elförsörjning än vad stängningen av Barsebäck blev.

EU kan enligt reglerna kräva att svensk el exporteras så fort det svenska priset ligger högre än priset på kontinenten. Resultatet av detta torde bli "kolkraftspris" året om i Sverige.
Bland det virrigaste jag läst.

Men om jag fattat det hela rätt så Finns det någon moderat som heter Maja Maude och hon tillsammans med en partikollega var tydligen med i något TV program någon gång.

Här har det ventilerats att det statliga omställningsstöd till förnyelsebara energikällor inte utnyttjas som det var tänkt, det är ju synd om sådana fall finns.

Sedan skall tydligen Moderata Samlingspartiet byta verksamhet och gå från ett Riksdagsparti till en kabelläggarfirma.

Sedan kan vi tydligen bestämma, att i händelse av överskottsel i Europa så att priserna för El där är lägre än i Sverige, att Svenska elproducenter måste sälja sin El till andra länder inom EU till ett lägre pris ämn vad dom får ut i Norden.

Fattar inte logiken i detta men tydligen så är det någon som hette Grunskott som inte gillade Barsebäck som har kommit på detta.

Men som sagt, tanken i inlägget var säkert god även om det vart lite svårläst.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.