Vi funderar på att bygga ett hus för 770" stommonterat, isolerat, med tak. tillkommer gör platta (ca 160kvm) uppvärmning el vent. alla fasta kostnader osv...
Min fråga är vad ni med erfarenhet tror att slutsumman blir utan invändiga ytskikt...
 
Skulle kalkylerat med 2-2500 /kvm för plattan, om det är "normal" mark då
~ 350 000:-

Ska ni snickra själva efter stommonteringen? Snickare kostar ca 300-500 kr per timme inkl moms, i dalarna antar jag att det är i lägre nivån. Om jag minns rätt vill en snickare ha mellan 7-10 timmar per kvm för att snickra huset beroende på hur det ser ut (konstiga vinklar, speciallösningar etc.) så här finns ju typ en halv miljon att spara om man har den möjligheten och kunskapen.

Sen så har vi alla möjliga och omöjliga kostnader men gissa var det: Mellan 1,5 och 2 miljoner utan invändiga ytskikt :)
 
tack så jätte mycket det var precis så jag ville ha svaret, försöker på alla omöjliga sätt få en kostnad på under 2milj. men det tycks omöjligt eller???
 
Vad ska ni ha för uppvärmning?
Kan ju skilja en hel del där.
 
bergvärme+kamin, kamin är säkert att vi ska ha, bergvärme e osäkert. Huset är rektangulärt med öppen planlösning och normal takhöjd, enplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.