hej
nybliven husägare försöker förstå sig på ventilation (bland mycket annat)
huset är från 1920 har självdrag såklart en köksfläkt i köket 2 skafferier med varsitt hål i väggen bakom en liten lucka, vinden är inredd. Litet badrum på övervåningen med ett hål med spjäll på i väggen. Det finns en skorsten men är just nu igenmurad om jag förstår det rätt.

Jag såg i en beskrivning denna text:
Nuförtiden är det inte är självklart att det finns varma genomgående kanaler (ger skorstenseffekt) i hus där ventilationen ska ske via självdrag. Tilläggsisolerar man fasader och/eller byter fönster ökar oftast hela husets täthet och minskar tilluften. För att säkerställa god ventilation i självdragsventilerade byggnader bör man minst komplettera systemet med tilluftsintag i sov- och vardagsrum samt frånluftsfläktar i kök och våtrum.
Jag förstår såklart principen för självdrag men när det står "tilluftsintag i sovrum osv." så förstår jag inte hur huset skall veta vad som är in och ut? I badrummet så öppnade jag fönstret efter badet och all ånga sögs ut. Sovrummet ligger här också en trappa upp. Det är säkert jätteenkelt men jag kopplar för tillfället inte alls
tack på förhand...
 
Det är enklare än du tror: Har du frånluftsfläktar i kök och våtrum skapar du förhoppningsvis ett undertryck. Då blir de andra ventilerna tilluftsintag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.