Hej!

Ska öppna upp för ett glasparti i fasaden på sommarstugan. Öppningen blir 3200 mm bred (rödmarkerad) och jag tänkte lägga dit en HEA-balk som vilar på stolpar fästa i väggen i respektive ände. Frågan är om det är 120, 140 eller 160 som gäller...?

Ritning med rödmarkering för öppning på 3200 mm i fasad och orange markeringar för takstolarnas riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolarna ligger i orangea streckens riktning.
Snözon 2,5.
Takvinkel ca 40*
Bredden på stugan är ca 4,3 meter.
Skärgårdsbelägen stuga, så vindlast kanske behöver tas med i beräkningarna?

Körde beräkningsprogrammet för limträ och fick ut 56x270mm om det är till någon hjälp? Det är lågt i tak så jag vill ha så liten höjd som möjligt på balken. Men utan att den ger vika förstås =)

Tacksam om någon kunnig kan göra ett snabbt överslag för att indikera vilken storlek som bör räcka.
 
Ligger takstolarna på 1,6 meters c/c-avstånd?
 
J justusandersson skrev:
Ligger takstolarna på 1,6 meters c/c-avstånd?
Ja, cirkus. Det är en gammal ombyggd lada med en bärande stockvägg lite längre in i köket. Så det är lite lappat och påbyggt här och var på vinden...
 

Bästa svaret

Om de två yttersta takstolarna hamnar rakt ovanför balkens upplag behöver man bara ta hänsyn till den punktlast som den mellersta takstolen skapar. Då kommer jag fram till att limträ 56x270 mm är en korrekt beräkning. Vill du ha ner balkens höjd kan du ersätta den med 190x180 mm. I stål räcker det med HEA 120. Stål är effektivt, men alltid dyrare och krångligare mht infästning mm.
 
J justusandersson skrev:
Om de två yttersta takstolarna hamnar rakt ovanför balkens upplag behöver man bara ta hänsyn till den punktlast som den mellersta takstolen skapar. Då kommer jag fram till att limträ 56x270 mm är en korrekt beräkning. Vill du ha ner balkens höjd kan du ersätta den med 190x180 mm. I stål räcker det med HEA 120. Stål är effektivt, men alltid dyrare och krångligare mht infästning mm.
Man tenderar ju ofta att överdriva dimensionerna när man känner sig lite osäker men de extra kilona en 160 jmft med 120 innebär är ju skönt att slippa. Tack för svaret!
 
Väcker liv i den här frågan eftersom jag kommit över en "gratis" balk av lagom längd (3,20m). Den har lite annorlunda format bara. Tung som fan är aset, ca 130 kg. Godset är 12mm tjockt.

Frågan är om man kan filéa den och använda ena halvan? Jag förstår att det är svårt att ge goda råd när så många parametrar är okända. Men med tanke på att stugan i övrigt är lappad med stockar hit och dit så borde ytterligare en skarvbit funka resonerar jag... =)

Ville mest ha lite stöd i teorin att med den här godstjockleken så klarar jag mig med ena vinkeln.
 
  • Lång orange balk med ovanligt format och 12mm godstjocklek, liggandes på snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tung balk i metall mätt med måttband, rostig yta och 12mm tjocklek på snötäckt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tung balk mätt med tumstock som visar 12mm godstjocklek, med snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjock balk delad på mitten med snö på toppen, bredvid en utsträckt måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som ett hemmabygge. Två L 120x80x12 som är ihopsvetsade. En sådan har sämre styvhet än HEA 100.
 
De kan svetsas ihop till en fyrkantig balk.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om man gör enligt bifogad skiss och låter de långa läpparna peka nedåt med ryggen mot varandra (som ett T) - kanske inte styvheten blir något problem? Jag ska ha en 5-10 cm luftspalt ner till ramen för skjutpartiet tänker jag och bärigheten är viktigare än styvheten så länge inte nedböjningen blir större än så förstås ;-)

Tänker alltså skruva ihop ett antal 170x45 reglar till stolpar i respektive ända och sedan göra ett urtag i mitten så att stålbalken ligger stadigt och inte tippar.
 
  • Skiss av en takstol som stöds av två reglar och kilade stålbalkar, med en pil som pekar på kilarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.