hahalj
Är mitt i balkongbygget och har ännu inte riktigt lurat ut hur jag ska göra med undertaket.

Förutsättningarna är att det blir totalt 7.5 meter brett och med standard plasttaksskivor 1040x2500 mm. Taket monteras under golvreglarna på balkongen och kommer inte utsättas för nån belastning uppifrån, det ska bara leda bort regn och smältvatten som rinner igenom balkonggolvet.

Helst vill jag på ett skapligt enkelt sätt kunna ta ner det, fälla ner det eller på något annat sätt göra det möjligt att komma åt att rengöra taket då det kommer samla sig löv, barr och annat bôs som blåser in där.

En tanke är att bygga det i sektioner med 45x45 reglar, en sektion för varje takskiva, som var o en sätts fast med några skruv i golvreglarnas underkant. Frågan är hur man får skarvarna mellan sektionerna täta? Ett överlapp på 2-3 vågor räcker väl inte, man måste väl skruva ihop överlappen också?

En annan idé är att bygga det i ett stycke och sätta en rackarns massa gångjärn i bakkant mot balkongens inre bärlina så man kan fälla ner hela framkanten. Men det blir ett tak på 7,5 x 2,5 meter, kommer det ens vara möjligt att få dit en sådan konstruktion? Och finns det varmgalvade gångjärn så de inte rostar bort?

Hoppas nån kan komma med nån bra idé här. :S
 
hahalj
Det blir nog svårt att hitta en lösning för att enkelt kunna lyfta ner undertaket. Det blir nog enklast att lyfta på ett par trallbrädor ovanifrån och ta högtryckstvätten.

Här är en principskiss på hur jag tänker mig undertaket. Takskivorna skruvas alltså underifrån mot 45x45 reglar som i sin tur monteras med distanser med olika längd mot golvbjälklaget (45x170). Jag behöver inte fundera på nån annan last än egenvikten på taket o reglar. Golvreglarna sitter med c-c 40 cm.

Vad ser ni för möjliga problem här?
Bättre att använda plåtvinklar el. gaffelankare med ankarskruv än distanser av trä?
Bör jag sätta syllpapp/tjärpapp mot reglarna som taket skruvas i?

undertak.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.