Trappen till vår övervåning kommer rakt upp mot snedtaket och ytan är ytterst liten för att bära upp möbler m.m. Vi har just nu öppet i golvbjälklaget då vi isolerar om, riktar upp och lägger golvvärme nedsänkt.

Vi behöver givetvis ett nytt trappräcke (det tidigare var 40 cm högt och bestod av en tunn, ginglig skiva...) och tänkte oss en stolpe vid toppen av trappan som fästs ner i bjälklaget och en halvstolpe fäst i väggen. Typ som på bilden nedan, men jag skulle vilja kunna montera bort det. Funderar över lösningar med infällt runt rör som kan skruvas ner i något infäst gängat... Problemet med det är att vi precis fällt in en fyrkantig järnstång i röret innan vi kom på att vi bör kunna demontera det. Tankar och ideer mottages tacksamt! Gärna även bilder :)

Delvis färdigt trätrappräcke med vertikala spjälor och horisontell överlist under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon klurig lösning?
 
S
Jag byggde ett räcke förut med en rör genom stolpen med påsvetsad platta i botten. Plattan skruvades fast och i övre änden så gängades röret så att det gick att spänna åt hela stolpen. Hatten sattes sen på och dolde röret.
Metallstolpen med påsvetsad platta som skruvats fast vid trappans början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd målad stolpe till räcke med påsvetsad platta i botten och hatt som döljer övre delen, vid betongtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag byggde ett räcke förut med en rör genom stolpen med påsvetsad platta i botten. Plattan skruvades fast och i övre änden så gängades röret så att det gick att spänna åt hela stolpen. Hatten sattes sen på och dolde röret.
[bild]
[bild]
WOOAAWW! Coolt! Å så snyggt det blev!
 
S sinuslinus skrev:
Jag byggde ett räcke förut med en rör genom stolpen med påsvetsad platta i botten. Plattan skruvades fast och i övre änden så gängades röret så att det gick att spänna åt hela stolpen. Hatten sattes sen på och dolde röret.
[bild] [bild]
fast jag fattar inte hur du fick på stolpen sen!
 
S
MmeMim MmeMim skrev:
fast jag fattar inte hur du fick på stolpen sen!
stolpen är ihålig så trädde på den uppifrån.

Toppvy av en trästolpe med ett ihåligt kvadratiskt hål där en bult är införd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad trätrappa och räcke med dekorativa balustrader vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Så här gjorde jag, kanske kan inspirera.
Går ju att göra en annan infästning i golvet så man kan skruva bort stången också...

[länk]
Tack för tips!! :) Verkligeninspirerande!
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.