Lät en firma installera plissegardiner runt 2004.
Riviera markis monterade och det verkar vara Luxaflex plissegardin eller
möjligen Duette.
Ska nu måla fönstren invändigt och fattar inte hur man demonterar dessa..
Hittar lite på nätet och det ser ut som man ska vicka utåt men jag vågar
inte bryta för hårt och det finns inga rörliga delar som verka låsa
alumuniumlisten. På Ikeas persienner finns en lås-sprint som dras ut i 90 grader.
Någon som monterar dessa eller lyckats få loss dom?
Bilderna är ju inte superbra men det sitter alltså tre metallfästen i taket och profilen
på aluminiumlisten syns ju. Närbild på ovansidan av en hopfälld plissegardin med synlig aluminiumlist och fästbeslag mot ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsdetalj för plissegardin i taket, oskarp bild av metallfästen och aluminiumlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se på bild 2, men alu listen brukar snäppas fast på ett bläck och låsas med hjälp av en arm som fälls åt sidan. Försök å känn med tex en tunn mejles och det finns någon liten "flärp" som är rörlig.
Aluminiumsbeslag med snäpplåsning och vikarm, skruvar ingår, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
Hittade denna mont anvisning och enligt den är det ett typ av snäppfäste.
[länk]
Det var den jag googlade fram också men det är ju ibland så att de förbättrar fästen så det KAN ju vara en annan variant som jag har. Men håller med att det verkar mest troligt. Tack för hjälpen!:)
 
Mazen Mazen skrev:
Svårt att se på bild 2, men alu listen brukar snäppas fast på ett bläck och låsas med hjälp av en arm som fälls åt sidan. Försök å känn med tex en tunn mejles och det finns någon liten "flärp" som är rörlig.
[bild]
Detta är åtminstone IKEAs fäste men jag hittar ingen ”flärp” att flytta på..
 
Ja IKEA brukar ha den varianten som "std", men den är åxå vanlig hos flertalet lev av gardiner o persienner .

Tror ändå att den är fäst genom att snäppas fast, men prova å få en bättre bild kanske det går att se.
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Hittade denna mont anvisning och enligt den är det ett typ av snäppfäste.
[länk]
Det funkade om man bände lite i mitten av fästet så hoppade listen ur. En liten skruvmejsel gjorde susen för att bända med. På bilden syns en mejsel om än lite svårt att se. Ibland vill man ha stöd för sina teorier och det fick jag direkt
 
IngemarB IngemarB skrev:
Det funkade om man bände lite i mitten av fästet så hoppade listen ur. En liten skruvmejsel gjorde susen för att bända med. På bilden syns en mejsel om än lite svårt att se. Ibland vill man ha stöd för sina teorier och det fick jag direkt
(y) kul att det löste sig och ja det är guld att få bolla idéer o teorier..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.