Hej!

Har en Mora köksblandare (3 år gammal) som gått sönder, den ger bara en tunn stril av varmt vatten hur man än vrider. Jag antar att det är något som går lätt att fixa/byta, jag har bara lite problem att demontera blandaren.

Jag har bifogat en bild på blandaren. Jag snäpper loss översta "locket" på blandaren. Då visar sig något jag kan vrida på med en stor skiftnyckel, jag antar att jag ska lossa på denna för att kunna dra upp den vita plastinsatsen där jag antar felet finns. Men, när jag vrider så rör sig hela blandaren, alltså det känns som "bulten" är fast ihop med nederdelen av blandaren. Vrider jag med skiftnyckeln så rör sig hela blandaren (alltså även delen längst ner med diskmaskinsavstängningen som sitter fast i diskbänken). Så, jag kan inte få isär något.

Några tips?

Mvh Pagge
 
  • DSC00050_7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den är byggd som litet äldre blandare jag pysslat med så gör du så här, efter att du snäppt av locket:
Ta av handtaget genom att peta ur sprinten vid fästet.
Stick in en skruvmejsel under den "mutter" du pratar om - som egentligen är en slags krage på insatsen. Tryck upp insatsen och åk till rörubben, han har reservdel.

Det KAN också vara skit i inkommande ledning, även inne i blandaren innan vattnet når isatsen. Detta märker du om du försöker skruva på vattnet utan att ha insatsen i, men var då försiktig - du får förhoppningsvis en fontän i köket (håll en kopp / hink över blandaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.