Hej! Jag funderar på om det går att, någorlunda enkelt för en med dålig erfarenhetet av maskiner, plocka av själva klippdelen, dvs knivar, skyddskåpan osv... Denna är nämligen mycket bredare än traktorns hjulbredd, så utan denna skulle jag få in den i källarn för vinterförvaring. Skickar med bild på maskinen.
Någon som vet eller tror något om detta? Röd gräsklippare MTD Smart RF 125 med specifikationer och tillbehör visad i en produktkatalog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Självklart vill jag att det ska vara enkelt att få tillbaka den igen till våren, annars vågar jag inte ge mig in på't!
 
A
Finns några videor på youtube. Sök på "remove mower deck" eller "remove mowing deck" så ser du tips.
 
Där ser man, många goa amerikaner som kan sina grejer. Stort tack!
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
Jag har gjort det där en gång när remmar behövde bytas. Inte direkt svårt men rätt så bökigt. Inget jag skulle drömma om att göra varje höst vår, bättre att slänga en presenning över.
 
Är något jag gör varje höst tar bort aggregatet tvättar det skrapar bort all rost och rostskyddsmålar det
 
mlkjhr skrev:
Jag har gjort det där en gång när remmar behövde bytas. Inte direkt svårt men rätt så bökigt. Inget jag skulle drömma om att göra varje höst vår, bättre att slänga en presenning över.
Nää, är rädd att inte jag heller kommer vilja pilla med det två ggr om året. Har presenning över nu, men det känns otillräckligt, vill att den ska leva länge. Tack för "varningen"!
 
Andreas_kalmar skrev:
Är något jag gör varje höst tar bort aggregatet tvättar det skrapar bort all rost och rostskyddsmålar det
Ja det är väl inte fel... Men hur lång tid tar det att demontera det?
 
Är du någolund händig så typ 10 min sitter med två sprintar fram och ett fäste i bakkant ta ett kort med mobilen så vet du hur det såg ut när du tog bort det mvh Andreas
 
Andreas_kalmar skrev:
Är du någolund händig så typ 10 min
Då räknar jag med 60 min! Åtminstone första gången. Men ändå värt ett försök då tycker jag. Tack.
 
Andreas_kalmar skrev:
Är du någolund händig så typ 10 min sitter med två sprintar fram och ett fäste i bakkant ta ett kort med mobilen så vet du hur det såg ut när du tog bort det mvh Andreas
Plus ett stag för höjdjusteringen, en wire för inkopplingen och en drivrem.
 
Staget i bakkant är till höjdjustering
 
Det tar inte många minuter att plocka av klippaggregatet, inte ens första gången. Jag gör det varje höst och vår när jag monterar på resp av snöplogen. Tyngden från aggregatet är visserligen bra att ha även på vintern men då blir frigångshöjden för låg.
 
Ja, jag har inte fått det gjort än, så bra att du påminner mig! Har du möjligtvis en liknande modell? Eller kanske är det i princip samma procedur på alla traktorer. Var börjar jag? Det vore fantastiskt med en steg-för-steg-förklaring, då jag känner viss oro för att inte få ihop den på rätt sätt sen, eller förstöra något.
 
Det är en MTD jag har men de är i stort sett lika alla amerikanska trädgårdstraktorer. Lyft traktorn med en verkstadsdomkraft så blir det enklare se och komma åt. Börja i bakkant att ta ur sprintarna och tapparna som lyfter aggregatet, dra ur vajern som spänner an remmen och där brukar det vara nån enkel sprint och bricka som ska bort. Sen ser du vad som behöver göras i främre fästet men förmodar att det bara är att kroka ur och bort med remmen.
Du kan inte göra fel eller förstöra nåt så länge du bara drar ur sprintar och det går inte att montera fel men gör som nån skrev att ta kort med mobilen innan du tar isär nåt.
 
  • Gilla
Hybridnyckel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.