Är det någon som har demonterat ett gammalt trägolv och sedan lagt tillbaka det?
Jag vill absolut behålla det gamla golvet men en del brädor måste bytas. Dessutom har golvet genom åren krympt så brädorna har "gått ur" sponten.
Jag skulle gärna vilja ha tips på företag i Stockholm som utför sådant eller hur man kan göra det själv.
 
Ja, det går att göra, och det är inte jättesvårt, men det är ett stort jobb och det tar ju tid. Titta noga runt golvet så ser du kanske hur det ligger, speciellt om det glipar så mycket. Har du tur har du en lös planka längs en vägg, utan spånt. Annars får du offra någon eller några av de innersta bräderna. Du ska ha spåntsidan mot väggen. Sedan tar du försiktigt upp bräda för bräda från spåntsidan (golvet är troligen skråspikat i spånten). Ta någon mm åt gången på varje spik (använd hoven på kofoten) så håller hela spånten om du har tur. Plocka bara upp så mycket du behöver tycker jag.
Har du toktur är det ju spikat synligt och då är jobbet bara en bråkdel så jobbigt. Då "väcker" du spiken med ett hammarslag och drar ur den med en bra spikutdragare.
 
Tack för tipset TorpSara!
Golvet är som du säger spikat i spånten. Det har bara åkt ur spånten på ett ställe, tyvärr långt in om du förstår vad jag menar ( en av de första brädorna som lades). Det kanske är smartare att offra den bräda som åkt ur spånt och börja lägga därifrån. Kan isåfall inte skråspika men jag har inget emot synliga gamla spikar. Om jag gör så behöver jag bara lossa 7 brädor istället för drygt 40....Vad tror du? Ska försöka hitta gamla brädor med rätt dimension att ersätta med. Kanske inte helt lätt men ska försöka.
 
Jag tycker absolut att det är en bra idé. Det är alltid bra att göra så lite som möjligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.