Hej!

När vi flyttade in i vårt hus märkte vi efter ett tag att vattenutkastaren droppade. De gamla ägarna hade kopplat på slangen men när vi tog bort den över vintern var det uppenbart att den inte höll helt tätt.

Vi vill nu demontera den gamla vattenutkastaren och ersätta den med en ny. Den gamla vattenutkastaren verkar dock inte vara det lättaste att få loss då den sitter ingjuten i väggen och inte med skruvar som den nya kommer att göra.

Vet någon hur man bäst demonterar den gamla vattenutkastaren och vad man måste tänka på? Jag är orolig att någonting går sönder i processen och att vi är tvungna att plugga den.

Bilderna bifogade är på den gamla vattenutkastaren.

Stort tack på förhand.

Mvh,

Patrick
 
  • Gammal vattenutkastare med kopparledning fastgjuten i en vit vägg, med tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal vattenutkastare fast i en tegelvägg med en tång och en del av en borrmaskin synliga, som förberedelse för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det inte ofta reservdelar till dessa?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är ett gängat rör igenom väggen. Du får dra med en rörtång på ena sidan medan någon håller mot på andra sidan.
Jag brukar ibland låsa en rörtång mot golv eller vägg på insidan, och sedan gå ut och dra på utsidan, om jag är ensam.

Kopparröret kanske behöver anpassas på insidan. Det kan vara ett gammalt 16 mm, så se till att du har grejer till det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Finns det inte ofta reservdelar till dessa?
Tyvärr. Farsan var på Rinkaby Rör men de hade ingenting för denna modell; för gammal. :(
 
L lordi skrev:
Det är ett gängat rör igenom väggen. Du får dra med en rörtång på ena sidan medan någon håller mot på andra sidan.
Jag brukar ibland låsa en rörtång mot golv eller vägg på insidan, och sedan gå ut och dra på utsidan, om jag är ensam.

Kopparröret kanske behöver anpassas på insidan. Det kan vara ett gammalt 16 mm, så se till att du har grejer till det.
Tack så mycket för hjälpen! Då ska vi försöka att bli av med denna gamla klenod inom de närmaste helgerna. :)
 
Kulventilen på utkastaren är sannolikt en nödlösning. Men vad är det för fel? Jag gissar att det är standardpackningar i den.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kulventilen på utkastaren är sannolikt en nödlösning. Men vad är det för fel? Jag gissar att det är standardpackningar i den.
Jag tror, utan att vara 100 säker på modellen, att det är en plastspindel inuti och en läder/gummipackning i änden. Packningen kan man stansa ut själv av lämpligt material. Plastspindeln går ej att köpa längre
 
  • Gilla
ph659266
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kulventilen på utkastaren är sannolikt en nödlösning. Men vad är det för fel? Jag gissar att det är standardpackningar i den.
Hej Daniel,

Den droppar och andra vi har pratat med i området har eller har haft samma problem men anlitat rörmokare. Den är dessutom sönder skruvad så vi vill verkligen byta ut den. Huset är från 1977 och vattenutkastaren är inte nyare :)
 
L lordi skrev:
Jag tror, utan att vara 100 säker på modellen, att det är en plastspindel inuti och en läder/gummipackning i änden. Packningen kan man stansa ut själv av lämpligt material. Plastspindeln går ej att köpa längre
Vi testar helt enkelt att byta utkastaren enligt din instruktion. Jag kan knappt vänta :)
 
L lordi skrev:
Det är ett gängat rör igenom väggen. Du får dra med en rörtång på ena sidan medan någon håller mot på andra sidan.
Jag brukar ibland låsa en rörtång mot golv eller vägg på insidan, och sedan gå ut och dra på utsidan, om jag är ensam.

Kopparröret kanske behöver anpassas på insidan. Det kan vara ett gammalt 16 mm, så se till att du har grejer till det.
Hej,

Antar att den här vattenutkastaren också har ett gängat rör igenom väggen? Huset är byggt 1974 och vattenutkastaren är inte nyare. Det finns inga skruvar på framsidan.
 
  • Gammal mässingsvattenutkastare installerad i en vägg utan synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenutkastare i mässing med gängat rör igenom en betongvägg, inga synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N Nodaubt skrev:
Hej,

Antar att den här vattenutkastaren också har ett gängat rör igenom väggen? Huset är byggt 1974 och vattenutkastaren är inte nyare. Det finns inga skruvar på framsidan.
Ja, det stämmer. Mässingsdelen har en invändig gänga
 
Eftersom min inte ser exakt likadan ut så skickar jag med en fråga, visst är detta en liknande med invändig gänga som man måste ha två rörtänger till.

Samt vad behöver man mer än en vanlig ny utkastare för att montera den nya utkastaren, tror ni att det passar på plaströret/slangen som sitter där eller måste man köpa någon form av koppling, skönt att slippa fara flera gånger till affären då man inser att man inte köpt allt.

MVH
Sebastian
 
  • Gamla utomhuskranen med invändig gänga kopplad till ett plaströr, nära kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenutkastare med invändig gänga ansluten till en plastslang monterad på en röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
De flesta nya vattenutkastare (FM Mattsson och Gustavberg) har G1/2 (G15) gängor på baksidan så du behöver bara kolla om muttern som sitter på plastslangen är G15 eller inte. Sen kommer du förmodligen att behöva kapa din nya vattenutkastare. Ja, det är 2 rörtånger som gäller:)
 
  • Teknisk ritning av en vattenutkastare med G1/2-gängor och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nodaubt skrev:
Hej,
De flesta nya vattenutkastare (FM Mattsson och Gustavberg) har G1/2 (G15) gängor på baksidan så du behöver bara kolla om muttern som sitter på plastslangen är G15 eller inte. Sen kommer du förmodligen att behöva kapa din nya vattenutkastare. Ja, det är 2 rörtånger som gäller:)
Tack så mycket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.