Halloj,
Har tidigare tjötat om en oljetank som visade sig vara rengjord och klar för demontering så fort en såg kommer på plats.

Nu har jag med lite skruvande kopplat ur oljebrännaren från ledningarna från oljetanken. Även oljefiltret är bortkopplat och förseglat, ska väl köras till tippen vid tillfälle. Fanns väl en knapp 2 dl som ligger kvar däri.

Nu skulle jag vilja koppla ifrån oljebrännaren från pannan. Det är en Bentone 10V. Någon manual följde inte med huset... haha...

Slog av huvudbrytaren och plockade bort skyddskåpan så står det att om den ska kopplas ur ska man "bygla mellan 4 och 6" i reläet. Jag märker att den fortfarande är inkopplad på elnätet för den lyser så fort jag slår på brytaren och vrider på oljebrännaren.

Känns inte som oljan kommer sjunka i pris nog att ha kvar allt ändå. Vet inte om det är någon risk att det börjar hända otrevligheter om man nu skulle råka slå på fel brytare...

Någon som sitter på en manual möjligen? :) Bentone verkade inte ha något att ladda ner.
 
  • Gilla
Övv
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Halloj,
Har tidigare tjötat om en oljetank som visade sig vara rengjord och klar för demontering så fort en såg kommer på plats.

Nu har jag med lite skruvande kopplat ur oljebrännaren från ledningarna från oljetanken. Även oljefiltret är bortkopplat och förseglat, ska väl köras till tippen vid tillfälle. Fanns väl en knapp 2 dl som ligger kvar däri.

Nu skulle jag vilja koppla ifrån oljebrännaren från pannan. Det är en Bentone 10V. Någon manual följde inte med huset... haha...

Slog av huvudbrytaren och plockade bort skyddskåpan så står det att om den ska kopplas ur ska man "bygla mellan 4 och 6" i reläet. Jag märker att den fortfarande är inkopplad på elnätet för den lyser så fort jag slår på brytaren och vrider på oljebrännaren.

Känns inte som oljan kommer sjunka i pris nog att ha kvar allt ändå. Vet inte om det är någon risk att det börjar hända otrevligheter om man nu skulle råka slå på fel brytare...

Någon som sitter på en manual möjligen? :) Bentone verkade inte ha något att ladda ner.
Om Du vill koppla ur och göra Dig av med brännaren är det väl möjligen manual för pannan som Du vill ha tag på för att se var kabeln är ansluten och koppla ur där. Det är en helt vanlig 3-ledare, fas, nolla och jord. Inga byglingar att göra där. (Lika avancerat som sladden till en borrmaskin...)

De modernare panntillverkarna har vad jag vet manualer på nätet, eller möjligen mailade efter E-postfråga.

Brännaren är bara ett grovt rör som sticker in i pannan, några skruv, typ M8 storlek, på sidan "klämmer fast" röret så den inte ramlar ut. Hålet som blir kvar bör täckas över med en plåt för att bli tätt så det inte blir tjuvdrag genom panna och skorsten.

Om det inte är gjort skulle jag sota pannan noga också - borsta bort allt sot och avlagringar som går ur eldningsrum och rökkanaler för att förhindra rostangrepp (dammsug den invändigt!). Det är nästan så man kan fundera på om en sprutning med tunn rostskyddsolja från "bilhyllan" vore lämpligt - beror lite på hur modern pannan är, hur länge Du tänker ha den kvar som elpanna/varmvattenberedare och så.

Som jag sagt innan, med brännare och filter kvar kan Du köra nödvärme från en dunk dieselbränsle om husets övriga värme lägger av en kall dag - lite pyssel och söl, men tekniskt möjligt. Tar Du bort och slänger brännaren "bara för att det går" så har Du också förseglat den nöddörren...

Jag gissar att Du jämför priset mellan oljeeldning och värmepump av någon sort - för mellan oljeeldning i en bra panna, från 2000-talet typ, och elvärme skiljer det inte så herrans mycket i pengar per år!

Det har väl räknats många gånger på listan, och man får lägga in aktuella siffror för elpris och oljepris. Nu senast skall väl svenska kraftnät höja priset för elöverföringen på stamnätet, och det lär ju slå till oss konsumenter den höjningen också.

Senaste räkningen jag gjorde för olja landade på 1,32 kr/kWh + kanske 750 :-/år för tankbesiktning och sotning, där sotaren ändå kommer för annan eldstad även om man tar bort pannan. Jag räknade då på 1250:-/1000l olja, 92% pannverkningsgrad och 10 000 kWh/1000l i värmevärde.
Vad ligger Ditt elpris på "på sista raden"?

Med väldimensionerad värmepump är det inte lönt att räkna för jämförelsen, men om ren elvärme (direkt eller vattenburen) är alternativet så får man inte lägga för mycket pengar på den anläggningen för att spränga kostnaden för "fortsätt köra olja" - där oljans pris i framtiden väl är lika säkert som elpriset i dessa dagar :(
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Nu hittade jag en manual bland alla papper från förra ägaren. Tanken är bortkopplad och filtret likaså, men sparat alla kopplingar o dyl liksom filtret ifall det kan bli aktuellt. Dock varit ute och plomberat påfyllningsröret efter bästa förmåga.

Hittade dock ingen instruktion för hur man byglar eller annat. Jag vet inte om det är någon risk att något händer om någon skulle slå på brytaren till brännaren av misstag. Vet ju inte heller om förre ägaren gjort något i skorstensröret eller i brännaren. Tanken är ju i alla fall rengjord, vilket annars lär ha varit en rejäl dygd att få till...

Låter tanken stå tills vidare. Jag noterade också att elpriset skulle gå upp. Jag vet inte om det är ännu ett sätt från regeringens sida att skala av landsbygden. De har ju höjt bränsleskatten i tron att folk ska sluta köra bensinbilar. Hur skulle storstäderna sedan klara av en plötslig befolkningsökning på flera miljoner när sedan landsbygden tvingas flytta in till städerna... och när bönderna eventuellt slutar producera råvaror...

Jag har ju haft en tanke på att skaffa alternativ uppvärmning, fjärrvärme eller luftvärme-pump. Kan ju vara ett mer ekonomiskt alternativ om elpriset skjuter i höjden...
 
Skruva bort locket och den yttersta biten av påfyllningsröret (kan vara av mässing), mycket bättre än att ”plombera”

Om någon skulle starta brännaren så händer inte mycket, det finns ingen olja och efter en stund upptäcker brännare att det inte brinner och stannar (och larmar).

Protte
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Tror jag försökt med att skruva bort påfyllningsröret, men undrar om inte det var det som satt så in i helsike att jag inte fick loss den. Den lär ju följa med om inte annat när tanken demoleras. Kanske det går lättare om jag hittar en skiftnyckel storlek 3XL...

Täcker nån försäkring om någon virrig tankbilsförare skulle få för sig att pumpa in massa olja i rummet? Lär ju bli en sabla miljökatastrof för reningsverket om inte annat... Och nån oljemottagare som blir förbannad för att han lagt ut tusentals kronor på en ofylld tank...
 
Häng på ditt eget hänglås över påfyllningen - tror inte att tankbilarna medför bultsax...

Eller proppa in en kladd murbruk i hålet.
 
Är det idag ett verkligt problem att de skulle pumpa in olja i fel hus?
 
R RiKr skrev:
Är det idag ett verkligt problem att de skulle pumpa in olja i fel hus?
Ja, men det är nog ganska ovanligt. Men det har hänt minst två gånger.
Exempel från Storfors och Jokkmokk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.