Demonterar 70-talsbadrum. Golvbrunn i stål monterad i ngt som påminner om gjutjärnsrör.

Har försökt söka mig till hur man lättast demonterar dessa, blypackning ska finnas i vissa fall. Vid en närmare till har jag gummipackning mellan stam och brunn. Finns det knep kring hur man lättast får väck denna?

Vågar inte vrida på brunnen tänker mig att resten av stammen hänger med då...
 
  • liten-golvbrunnpackning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar kapa röret när man byter brunn, nog väldigt svårt att få loss det i skarven.
 
ltz skrev:
Vågar inte vrida på brunnen tänker mig att resten av stammen hänger med då...
Sätt ner fötterna på rörkragen och dra brunnen uppåt. Ev. behöver du vrida den lite fram och tillbaka för att den ska lossa. ;)
 
Fötterna på kragen fick nätt o jämnt plats.. En längre kofot snedviklad inuti brunnen sakta runt så kom den loss.

Så till nästa fråga.
- Gamla brunnen heter Purus B50, ser ut att vara 85mm i yttermått? 75mm standardbrunn + tjockare packning räcker? Känns som att en vertikal brunn är hyffsat ofarlig i detta sammanhang..
 
  • IMG_7329.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fortsätter på tråden...

Jag har precis bilat fram min brunn och den ser exakt likadan ut som din. Jag bor i en bostadsrätt och längst upp i huset, blev ganska överraskad när jag var tvungen att bila typ 35cm för att komma ner till fixeringen. Trodde jag skulle komma till grannen ett tag.

Får jag fråga hur du löste brunnbytet tillslut? Jag funderar på att ta hit en VVSare som får dra bort brunnen, kapa eller slita, det blir upp till honom. Om jag inte hinner vänta, är det något jag ska tänka på? Men sedan tänkte jag gjuta fast en Purus brunn med 75mm sidoutlopp. Vilken övergång använde du?

Tacksam för svar!
 
jag satte en kofot i toppdelen så jag fick lite hävstång, kändes ok då övriga rör satt fast tillräckligt. Vred den sakta runt tills gummipackningen släppte och jag kunde få loss den. Ny standardbrunn i plast monterades tillsammans med en förminskningsring som passade bra till. Standardgrejjer på byggvaruhus. Ta med den gamla brunnen om du är osäker så hittar de rätt packning till dig.
 
Jag hade en vvs firma över som löste det väldigt smidigt. På en timme fick han loss brunnen och satte dit en ny en bit bort. Dessutom pluggade han handdukstorken...

Men som du säger använde han en enkel gumminippel som övergång till plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.