Hej!

Försöker demontera mitt befintliga lås (då jag ska installera ett elektroniskt). Ingen aning om modell mer än att det är i Neptun serien. Mina egna googlingar har lett mig till att tro att det är en C10 med Vredcylinder 13s på insidan

Fick kämpa långe med dekorringen. Nu möts jag av detta på insidan.

Någon som vet vad nästa steg är?

Jag har försökt att bända loss dem (brickorna?) men inget händer, det är också bara dom två yttre ”brickorna” som är teoretiskt möjligt att komma åt. Jag har också testat att vrida nyckeln från utsidan i olika lägen för att se om det händer något med brickorna men ingen lycka än så länge.

Bifogar bild på insida och utsida.

Insidan har ett vred med automatisk återfjädring (ifall det nu är viktigt)

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
  • Närbild på ett dörrlås i en träddörr, där låscylindern och vred är av mässing. Låsets insida visas med synliga skruvar och dekorring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dörr med demonterat Neptun C10 lås och vredcylinder på insidan. Skylt med "Inbrottslarm med övervakning och åtgärd" ovan låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänker att du behöver borra upp mässingpluggarna. Eventuellt kan det gå att dra ut dom med skruvjagare.
 
Tack för snabbt svar! Har ni någon aning om syftet med dessa brickor? Varför sätta dit något som måste förstöras? 😅
 
R RandomName123 skrev:
Tack för snabbt svar! Har ni någon aning om syftet med dessa brickor? Varför sätta dit något som måste förstöras? 😅
Det är för att klara kravet för kontrollerbar demontering för kl3.
Varför de används till en vredcylinder där vredet kan användas för att låsa upp får många att klia sig i huvudet då ingen lär skruva ur vredcylindern för att öppna, om det däremot sitter offentligt så kan det behöva blockeras då någon annars skruvar loss det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.