Tjenare!
Håller på med ett äldre hus och renovera nedervåningen. Vi har rivit ner puts och vassmatta som satt på väggen. Riktigt skit jobb. Denna gången tänkte jag göra det 100 och rev ner böset bakom elementet också. Nu när det ska upp med plyfa och gips tänkte jag demontera elementet. Kikat lite och förstått det som man ska stänga termostaten och sen stänga returventilen. Men när jag lossade locket på returventilen började det rinna ut vatten. Lossade locket och under där satt någon kona/ring historia och en "insexskruv" 3/8 spärrskaft passade i. Drog åt skruven men läcker fortfarande lite. Skruvade tillbaka grejerna och får kolla runt lite tänkte jag.
Är grejerna gamla och otäta eller gjorde jag något tokigt? Annars vad kan man göra smidigt för att demontera det tillfälligt? Radiator fäst på träbjälkar, fönster, renoverat rum utan slutförda golv, råa byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventil på radiator, trävegg i bakgrunnen, wire henger løst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad rörledning och radiator mot sliten trävägg och golv. Nedslitet, åldrat inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är vanligt att det läcker i returventilen, O-ringen som ska täta mellan skruven och huset är otät.

Det är bara att ha något kärl/trasa under medan man skruvar å sen sätta tillbaka blindlocket.

Är även bra att plugga ventilerna efter att radiatorn är bortplockad,
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=RADIATORPROPP
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är vanligt att det läcker i returventilen, O-ringen som ska täta mellan skruven och huset är otät.

Det är bara att ha något kärl/trasa under medan man skruvar å sen sätta tillbaka blindlocket.

Är även bra att plugga ventilerna efter att radiatorn är bortplockad,
[länk]
Okej så när man dragigt åt ventilen och på med locket igen kommer troligtvis inget från element anslutningen?
Dom radiatorpropp du länka såg lite små ut? På detta element är dom i storlek med r20? Köpte r20 lock med de kanske inte fungerar? Mätning av en gipsdetalj med måttband, kablar och tejp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte rörgänga på kopplingarna mellan ventil och radiator, det är M-gänga.

På Rinkaby rörs sida är det enklare att se vilken man ska ha.
Mät inkommande rör till ventilen,

[länk]

[länk]
Okej tack skall kolla 😀
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.