Hej jag är nybörjare och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!
Jag ska renovera vårat 70-tals badrum och hade tänkt sätta klinker och kakel. Bakom dom SJ orangea tapeterna så såg inte gipsskivorna fräscha ut och dessutom så måste man väl ha ett cc mått på 30 mellan reglarna, eller? Nu så är det i alla fall cc 60 mellan reglarna. Hur tar jag ned dom gammla gipsskivorna på bästa sätt utan att beöva slå sönder dom och plocka småbitar. Tänkte sedan regla upp så det blir rätt avstånd och sedan på med nya skivor. Vilken typ av skivor är att föredra i badrum, det måste ju finnas nått annat än gipsskivor idag.
Är det mycket jobb att flytta avlopp till wc stol (golv) och handfat (vägg), kanske inte nått man bör göra själv. Det blev många frågor, hoppas ni kan svara på några iaf.
jo förresten, golvbrunnen hur gör jag där, måste den bytas?
 
1. Enkelgips på cc30, dubbelgips på cc60. Du kan även behålla cc60 och sätta tex OSB+gips eller plyfa+gips. Ett alternativ till gips är minerit som är en cementbaserad skiva.

2. En kofot och våld är det som funkat bäst för mig med gips. Det brukar gå bra att få bort rätt stora bitar efter ett tag.

3. Hur jobbigt det är att flytta avlopp beror ju på hur bjälklaget ser ut etc.

4. Golvbrunnar äldre än 91 ska bytas vill jag minnas.
 
En tigersåg är guld vär när man river gammalt gips. Det tar bara tid att försöka leta rätt på skruvar och dra ut dem. :surprised:
 
Tar ju tid att dammsuga upp gipsdammet oxå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.