Hej.

Har idag ett hus med direktverkande el och luftvärmepump, kakelugn samt ftx ventilation och förbrukar ca 14600kwh (eldar en hel del i kakelugnen) och vi är 6 personer i hushållet. Har fått erbjudande från kommunen att gå på fjärrvärmen(48700kr efter rot). Jag känner just nu att jag inte vill lägga ytterligare pengar på att konvertera helt pga att taket är 45 år gammalt och jag vill byta det först egentligen. Är det värt att gå på fjärrvärmen ändå och använda det till varmvatten, sätta ett vattenbatteri på ftx’n och köra så i några år tills man känner att man har råd att konvertera helt? Fjärrvärmen i min kommun kostar nu 0,88kr/kWh.

Mvh Anders
 
S
Finns det någon fast kostnad per månad? Jag har fjärrvärme, det är ju väldigt smidigt och inte mycket som kan gå sönder. 88 öre kWh är bra pris jämfört med elpriserna vi hade i vintras. Är månadsavgiften låg är det nog bara att köra, jag betalar ca 6-700 i fast avgift i månaden och det är rätt mycket för att bara värma vatten.

Har du möjlighet att få fjärrvärmen indragen och pluggad så du kan montera aggregat etc sen?
 
S Screew skrev:
Finns det någon fast kostnad per månad? Jag har fjärrvärme, det är ju väldigt smidigt och inte mycket som kan gå sönder. 88 öre kWh är bra pris jämfört med elpriserna vi hade i vintras. Är månadsavgiften låg är det nog bara att köra, jag betalar ca 6-700 i fast avgift i månaden och det är rätt mycket för att bara värma vatten.

Har du möjlighet att få fjärrvärmen indragen och pluggad så du kan montera aggregat etc sen?
Har räknat med den fasta avgiften i det kWh priset, 0,681kr/kWh och en avgift på 4000kr per år. Jag har ju en el vvb i tvättstugan idag så tänker att jag drar in fjärrvärmen och använder den till varmvatten samt sätter in ett element i tvättstugan så det blir lite rullians i systemet.
 
S
Ja, om jag hade haft valet så hade jag kört på det. Speciellt när elpriserna är som dom är, och det är svårt att veta vad det kan kosta att dra in det i efterhand. Men som sagt, det är vad jag hade gjort.
 
S Screew skrev:
Ja, om jag hade haft valet så hade jag kört på det. Speciellt när elpriserna är som dom är, och det är svårt att veta vad det kan kosta att dra in det i efterhand. Men som sagt, det är vad jag hade gjort.
Det lutar just nu åt att det blir så, mest nyfiken om någon motsatte sig det och höra deras argument.
 
Vattenbatteri på FTX'n blir bara krångligt och dyrt och ger inte alls den värmeeffekt som behövs för att värma upp ett hus. Det är inte så att kommunen ordnat något specialerbjudande på konverteringen?
 
Inte värre att installera vatten batteri på ftx än element. Det är ju inte tänkt att värma huset. Bara ge behaglig temperature på tilluften.

Jag ångrar inte en minut att jag valde den lösningen.
 
J Josth skrev:
Vattenbatteri på FTX'n blir bara krångligt och dyrt och ger inte alls den värmeeffekt som behövs för att värma upp ett hus. Det är inte så att kommunen ordnat något specialerbjudande på konverteringen?
Nej, själva konverteringen får jag ordna själv. Blir det inte en bättre lösning än att låta elpatronen värma tilluften?
 
FTX ska egentligen fungera så att tilluften är något kallare än rumsluften så att den nya luften faller och blandar sig väl med den gamla luften. Om tilluften är varmare än rumsluften vill den nya luften stanna kvar uppe vid innertaket. I så fall tror jag det är bättre att sätta upp en rejäl fläktkonvektor kopplad till fjärrvärmen någonstans mitt i huset där den kan värma bra åt olika håll.
 
J Josth skrev:
FTX ska egentligen fungera så att tilluften är något kallare än rumsluften så att den nya luften faller och blandar sig väl med den gamla luften. Om tilluften är varmare än rumsluften vill den nya luften stanna kvar uppe vid innertaket. I så fall tror jag det är bättre att sätta upp en rejäl fläktkonvektor kopplad till fjärrvärmen någonstans mitt i huset där den kan värma bra åt olika håll.
Jag förstår. Vilken typ av hantverkare kontaktar man för att installera en fläktkonvektor till fjärrvärmen? Kyltekniker?
 
Ingen kyltekniker behövs eftersom fjärrvärmen inte använder kylmedia utan varmvatten. En erfaren rörmokare fixar det. Man kan ju själv titta efter någon lämplig modell på fläktkonvektor som man skulle vilja ha. Finns många olika att välja på i olika prisklasser. T.ex. https://www.eveco.se/produkter/ Carisma Fly är en vanlig väggmodell.
 
J Josth skrev:
Ingen kyltekniker behövs eftersom fjärrvärmen inte använder kylmedia utan varmvatten. En erfaren rörmokare fixar det. Man kan ju själv titta efter någon lämplig modell på fläktkonvektor som man skulle vilja ha. Finns många olika att välja på i olika prisklasser. T.ex. [länk] Carisma Fly är en vanlig väggmodell.
Jag tänker att man kanske inte behöver ha det värsta eftersom man kanske konverterar helt inom en 5 års period. Jag har ju dessutom en luft luft i andra delen på huset, hade tänkt placera en till luft luft på andra sidan väggen där fjärrvärmen kommer in, då är det ju lämpligt med en sån fläktkonvektor så dom kan jobba tillsammans.
 
J Josth skrev:
Vet faktiskt inte vad Evecos alla modeller kostar men de räknas som kvalitetsfabrikat. Finns andra alternativ också, t.ex. Polarpumpens Aermec: [länk] eller Rinkaby Rör som verkar bättre: [länk]
Den på 4,2kW bör väl räcka? Har en Hero ln25 i andra delen av huset, 120kvm relativt öppen planlösning.
 
Ja det bör absolut räcka med 4,2 kW då. Det är angivet vid 45°C värmevatten och man kan nog dessutom öka till 50°C värmevatten om det skulle behövas. Hero LN25 ger 3,2 kW värme vid -15°C ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.