Ur både ekonomisk synvinkel och "design" samt funktion, hur bra är det att delvis kalkla ett badrum?

Jag kommer på övervåningen ha ett 10kvm+ badrum troligen med liten bastu.
Badrummet är kopplat till ett masterbedroom där man kan gå in badrummet både via allrummet samt via masterbedrooms walkin-closet enhet.

Badrumets format kommer vara att det finns en duschhörna med halvhöjd på omslutande vägg / ingång, där såklart duschhörnan är helkaklad, men i övrigt hade jag tänkt halvhöjd på kaklet, och sedan resten vanlig slät målad vägg.

Vad är viktigt att tänka på, vad för extra material behövs för att se till att man inte får fuktproblem?
Samt, om extra material behövs för fuktspärr, hur dyrt, och kommer slutnotan bli dyrare än att man helkaklar hela badrummet? Jag tycker ju att jag borde kunna spara på detta.

Det är trotts allt 10kvm, så det är mycket kakel som behövs om det ska kaklas helt runtom från golv till tak.
 
Jag tror du kommer undan lite billigare om du kör med halvkaklat utanför duschen. Snyggast är om du kan avsluta kaklet med en krönlist längst upp. Sedan målar du väggarna med Våtrumsgrund och våtrumstäck, samt använder en väv.

Vet ej om detta fortfarande är godkänt som konstruktion, men jag lovar att du aldrig får en vattenskada där du målat med våtrumsfärg, det blir som gummi när det är klart. Och det är ju utanför duschen, så vad ska hända?

Det fina med denna lösning är att du kan måla om när du vill :)
Jag har målat över våtrumsfärgen med väggfärg S-500-N (svagt grå), för jag ville inte ha blank 50 som våtrumsfärgen är, utan glans 20 som väggfärg har. F.ö. så kan handlarna bryta våtrumsfärg om du vill köra med det som toppskikt s.a.s.
 
Hade det inte varit snyggare med enbart kakel i dushen, och enbart målad väv i resten av badrummet? Halvkaklat hade vi i våran miljonsprogramlägenhet. Halvkaklat känns som om man inte har haft råd att kakla hela, medans om du har väv på allt utom dushen, så har du gjort ett medvetet val.
 
Vet inte om jag förklarar rätt, eller vet hur jag vill ha det :D

Bara det blir snyggt och som du säger inte "fattigt". För det är det inte menat att vara. Utan det ska se ut som ett val man gjort att inte använda kakel på mer ställen än där det ska vara, t.ex i duschhörnan, samt kanske del av någon vägg till.

Kakel i sig gör ju att det ser ut som ett badrum oxå, så det får inte vara för lite. Det ska inte vara ett rum med dusch utan badrum med dusch...

Men som det låter så sparar man pengar på det här, speciellt när det är så stort rum, OCH kommer se snyggt ut om man matchar kakel med den målade väggen på ett bra sätt.

Är det någon som tekniskt sätt kan förklara skillnaden på hur man gör, vid kakel vs målad vägg?
 
vill du ha elegant avslutning på halvkaklat vägg så är det kakellist som gäller men den är tyvärr lika dyrt eller dyrare är den kakel du sparar.
Läs om fuktspärrmassor för våtrum...
gaia
 
Vi har valt att kakla vårt badrum till ca 3/5 och avsluta med en dekorlist. Vi har kaklat till full höjd i duschen naturligtvis men utanför har vi satt upp en tapet ovanför kaklet. Den har hög grad av avtorkbarhet (eller vad man säger) och vi är inte oroliga för vattenskador eftersom vi har duscdörrar som sluter helt tätt. Och även om vi inte har kakel hela vägen upp vid badkaret så blir det inte samma stänk där som i en dusch. Vi är jättenöjda med det här valet och jag tycker inte det ser fattigt ut i och med dekorlisten...utan den ser det nog lite naket och budget ut kanske...
 
  • badrum toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum toa+badkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • duschhörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
förresten fick vi tag på vår dekorlist på Svenska Kakel i Ödåkra, ordinarie pris var 39:- per 15 cm bit men det var halva priset så det blev inte så himla dyrt...och vi har gjort ett badrum tidigare där vi oxå hade en avslutande list liknande denna och den kostade 15:- st...så det går att hitta till vettiga priser...
 
Fint badrum Sophie. Hos er funkar det ju verkligen med halvkaklat, ser inte fattigt ut på nåt sätt.

Som det låter på trådskaparen så verkar det inte vara ett gammeldags badrum som det handlar om. Ett modernt badrum skulle nog se just fattigt ut om man gjorde som hos Sophie.
 
Tack!

Tror det beror mycket på vilken sorts kakel och avslutningslist man väljer. Och hur modern stil man vill ha. Håller med om att det stämmer bra med badrum i äldre stil men jag tror att med rätt kakel och list kan det funka även i ett modernt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.