Hej,
Jag har en souterräng-villa med källare från 1971.
Vid bergsidan ligger markytan ca 1,9 meter över källar-golvets yta.
Vid dalsidan ligger källargolvet i samma nivå som marken utanför.
Källaren dränerades med platonplatta för ca 8 år sedan.
Egentligen hade vi inga problem med fukt-inträngning innan dräneringen.
Vi gjorde det bara för att det gått 40 år sedan huset byggdes i förbyggande syfte.

Nu till frågan. Dräneringen gjordes inte hela vägen runt huset (av olika något märkliga skäl)
Dräneringen täcker hela kortsidan upp mot bergsidan samt ena långsidan hela vägen ned till dalsidan.
Den andra långsidan har dränering bara knappt halva vägen ned mot dalsidan (Hoppas detta blev begripligt).

Det syns inget intrång av fukt vid den vägg där dräneringen inte går utmed hela väggen..
Men frågan är om detta kan detta skapa problem på sikt att fukt kan tränga in vid denna vägg?
Måste jag åtgärda platon-plattan så den går hela vägen runt huset?
Det är som sagt ingen synlig fuktinträngning vid någon av väggarna idag, 8 år efter dräneringen.
Blir huset mer svårsålt med denna lösning ?

Alla synpunket mottages tacksamt
Lars
 
L LarsOsk skrev:
Hej,
Jag har en souterräng-villa med källare från 1971.
Vid bergsidan ligger markytan ca 1,9 meter över källar-golvets yta.
Vid dalsidan ligger källargolvet i samma nivå som marken utanför.
Källaren dränerades med platonplatta för ca 8 år sedan.
Egentligen hade vi inga problem med fukt-inträngning innan dräneringen.
Vi gjorde det bara för att det gått 40 år sedan huset byggdes i förbyggande syfte.

Nu till frågan. Dräneringen gjordes inte hela vägen runt huset (av olika något märkliga skäl)
Dräneringen täcker hela kortsidan upp mot bergsidan samt ena långsidan hela vägen ned till dalsidan.
Den andra långsidan har dränering bara knappt halva vägen ned mot dalsidan (Hoppas detta blev begripligt).

Det syns inget intrång av fukt vid den vägg där dräneringen inte går utmed hela väggen..
Men frågan är om detta kan detta skapa problem på sikt att fukt kan tränga in vid denna vägg?
Måste jag åtgärda platon-plattan så den går hela vägen runt huset?
Det är som sagt ingen synlig fuktinträngning vid någon av väggarna idag, 8 år efter dräneringen.
Blir huset mer svårsålt med denna lösning ?

Alla synpunket mottages tacksamt
Lars
Tycker det hela låter ganska vettigt. Det blir ju inget vattentryck som trycker på på dalsidan.

Ett vanligt problem när man sätter platonmattan är överkanten.
Det är mycket viktigt att den är tät så att inget ytvatten kan läcka in mellan platonmattans överkant och väggen. Den är väldigt ofta dåligt fastsatt, så att den efter några år börjar få glipor så att vatten kan rinna in.

Lusläs platon´s monteringsanvisning och kontrollera att det blev rätt utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.