Hej

Jag har försökt läsa mig till och reda ut vad som egentligen gäller här men blir inte klok hur jag ska justera flödena och deltat över vp och raditorerna för bästa ekonomibesparingen.

Jag har idag en inverter BVP med R410A som köldmedel. Som jag har förstått efter massor med timmar av läsning så ska man eftersträva ett delta på ca 8c över VP och även över radiatorer ungefär.
När jag stryper mina radiatorer i huset så jag får ca 7-8c över dom så sänker jag inomhus tempeni huset någon grad och får ett delta över VP på ca 7 grader.

Men om jag justerar in dom med ett lägre delta ca 3-5 grader så ökar jag innomhustempen med någon grad och får då lägre delta över VP 4-5 grader.

Hur ska man tänka här? Jag vill få min värmepump så effektiv och energisnål som möjligt. Min installatör säger att min vp inte behöver ha ett delta på 8 grader eftersom den har ett R410a som köldmedel och att jag ska hellre köra med lägre delta och får mer värme på samma temp i framledning och då bespara mer. Istället för att öka upp kurvan och köra ut varmare vatten i elementen fast med högre delta.

Vad gäller? Hjälp mig att förstå detta.

Jag får för mig att det måste vara bättre att ha så lågt delta som möjligt för då får man högt flöde genom systemet?
 
Normalt brukar värmepumpar gå effektivare ju lägre framledningstemperatur man har. Så högt flöde och lågt delta T borde vara det bästa.
 
R410 behöver inte högt delta för att fullkondensera, 5 c räcker. Desto lägre delta och högre flöde, så kan du hålla lägre framledningtemperatur vilket ger gynnsammare förhållande för värmepumpen. Du tänker rätt.

En radiator (med högt flöde)som är jämnvarm över hela ytan avger mer värme, än en som bara är varm på den övre halvan och kall på den nedre(lågt flöde).

8-12c delta är för vps med r407 eller vedeldare )
 
A Avemo skrev:
Normalt brukar värmepumpar gå effektivare ju lägre framledningstemperatur man har. Så högt flöde och lågt delta T borde vara det bästa.
Ja jag får för mig samma sak, men överallt så läser man att man ska trimma in ett delta på ca 8 grader för att få bästa energibesparingen. Jag blir inte klok på detta.. :rolleyes:
 
Se ovan, r407 är en annan gas med annat glide som behöver större delta.
 
  • Gilla
Specialsson
  • Laddar…
Det var ny info för mig. Men fullt logisk. Vissa köldmedier som är en blandning av flera olika gaser har inte en fix kokpunkt. Trots att det är konstant tryck i kondensorn så är inte kondenseringstemperaturen lika hög i hela kondensorn. Det verkar rimligt att man i sådana fall vill ha ett visst delta T på vattnet genom kondensorn. Men det gäller inte R410A.
 
  • Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
Man brukar rekomendera ett delta på ca 7 grader till vp men det går säkert med mindre om man kör R410A men tror inte man vill ha mindre för då får man ha väldigt höga flöden vilket brukar leda till brus i tex radiator koppel. Att deltat över radiatorerna blir fel beror på att man måste kolla deltat över dom när det är så kallt ute så vp går hela tiden vid varmare ute temp ska deltat över radiatorn vara lägre och deltat över vp justeras med hastigheten på cp men är det en hyffsat ny vp har den kanske delta styrd cp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.