Hej,

jag har nyligen köpt hus där säljaren har delrenoverat ett av badrummet. Badrummet är från -89 då huset byggdes och hade från början plastmatta på golv och kaklade väggar. Det säljaren gjort är att riva plastmattan, lägga Keragreen Plus som tätskikt på golvet och skarvat det upp mot det gamla kaklet på väggen, sedan lagt klinkers. Han har heller inte bytt golvbrunn, samt att besiktningsmannen kunde se att det var olika fabrikat på delarna i golvbrunnen. I badrummet står det badkar.

Enl. besiktningsmannen så håller badrummet troligtvis om man ser till att golvbrunnen alltid är ren och har bra skjuts på undanflödet av vattnet, samt iom att det är badkar, så kan man ju sätta upp lister längs badkarskanten så duschvattnet inte rinner längst med väggen ner till skarven i tätskiktet. Jag har planer på att eventuellt remaljera golvbrunnen, fått offert på 3750:-, för att försäkra mig om att iaf golvbrunnen håller tätt.

Bifogar lite bilder som jag fått av säljaren, någon som kan säga nått om detta då jag är helt novis på området? Ser appliceringen av tätskiktet okej ut? Jag vet att det bryter mot alla regler samt att försäkringsbolaget aldrig kommer ersätta en skada, men då jag behöver renovera det andra badrummet först, så hoppas jag att detta håller ett tag.

9166788.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1913.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1914.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1915.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1916.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen kunnig som kan säga något om det här?
 
Ja alltså precis som du säger så är utförandet inte utfört på ett korrekt sätt. Det som blir problemen är främst vid två punkter, anslutningen mellan tätskiktet på vägg och golv där överlappet inte riktigt blir rätt men ändå har gått att få relativt tätt. Sedan kommer den andra punkten som är lite värre - golvbrunnen. De gamla golvbrunnarna saknar klämring eller fläns för att kunna ansluta tätskiktet helt säkert. Här är vattenskaderisken som störst men sen får förutsättningarna styra.

I ditt fall med badkar så bör det inte vara något problem att fortsätta använda badrummet tills ni har råd att göra om det. Var medvetna om risken och se till att hålla golvbrunnen ren och att röret sitter från badkaret korrekt så ni undviker för mycket fuktbelastning på golvet.

Om ni renoverar det andra badrummet kanske ni kan välja att duscha där framöver och helst bara bada i detta tills ni gör om det.

Är badrummet på ovanvåning eller bottenvåning? Skivmaterial eller betong?

Personligen hade jag inte lagt nästan 4000kr på att sminka upp golvbrunnen utan hellre använt rummet försiktigt och låtit de pengarna göra att ni kan renovera tidigare med ny golvbrunn.

Ett tips är att ett badrum går att göra väldigt fint och fukttätt vid nyrenovering genom att välja bort kakel. Det finns snygga moderna våtrumsmattor och det är fullt godkänt med väv och våtrumsfärg på vägg tex.

Att exempelvis riva ur allt själv och behålla planlösningen som den är. Sen hyra in en entreprenör för byte av golvbrunn och kontroll/korrigering av fall plus montering av våtrumsmatta. Därefter sätter man själv väv och målar plus monterar upp nya prisvärda badrumsmöbler, toalett etc ev med hjälp av rörmokare. På detta sätt kan man få till ett ganska billigt badrum utan några svåra moment, inga krav på dyra våtrumsskivor, inte lika känsligt för rörelser i trähus etc.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Badrummet är på ovanvåningen. Planen är precis som du säger att ganska omgående göra det nedre badrummet och använda det som dusch. Det berörda badrummet på ovanvåningen kommer nog främst användas som toalett samt att barnen vill bada där emellanåt. Att remaljera golvbrunnen kanske inte är så nödvändigt, jag tänkte mest som säkerhet bara för att då vara ganska säker på att det iaf inte sipprar ut nått vatten genom brunnen.

I badrummet nere blir det allt som troligast våtrumsmatta, jag hade tänkt riva det mesta själv samt fixxa till väggarna efter rivning och sen ta in hjälp för golvbrunnar samt mattläggare.

Ett annat problem jag har nere är att det står en IVT frånluftvärmepump på 170kg i det badrummet, vill helst minimera tiden utan varmvatten, så jag spånar lite på hur jag ska göra där. Bara temporärt koppla ur och flytta runt den i badrummet medan man river eller om man på nått sätt kan flytta och dra temporära rör och ställa den i hallen eller nått medans badrummet renoveras. Är det någon som har erfarnhet av liknande problem och hur gjorde ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.