I mitt bygglov står det

Beslut kungörs i post och inrikes tidningar det fattar jag, dvs jag borde läst någon tidning

Men det står även Kungörelse expedieras till fastighetsägare i mitt fall är alla 5 grannars fastigheter uppräknade.

Men jag har inte fått någon info när mina grannar har fått bygglov så att jag har haft chans att kommentera. Så vad innebär "Kungörelse expedieras till fastighetsägare" ? Jag trodde man skulle fått ut en info typ nu har grannen fått bygglov. Men så är det bevisligen inte.
 
Eller är det jag som är skyldig att delge mina grannar att jag har fått bygglov? Det är helt nya tomter och inga hus än. Allt är inom detaljplan
 
Jag vet inte något om bygglov meddelas grannarna. Så var det inte för oss. Däremot fick grannarna ett brev hem om att vi hade sökt bygglov så de kunde komma med invändningar (vilket ingen gjorde). När vi fick bygglov skickades inget ut.

Kävlinge kommun.
 
Inom detaljplan görs ibland inget grannhörandet har jag fått höra.
 
Kungörelse om beviljat lov ska skickas ut till alla berörda sakägare (normalt rågrannarna som har tomt dikt an mot en tomt för vilken bygglov beviljats). Kungörelsen läggs även i Post och Inrikes Tidningar (numera en rent digital "tidning", se https://poit.bolagsverket.se/).

Kungörelsen är en notis i korthet om att lov har beviljats och var du kan få tag på bygglovhandlingarna, t.ex. med ett diarienummer och en kontaktuppgift till bygglovenheten.

Om lagfarten för grannfastigheterna ännu inte har uppdaterats så kan det hända att kungörelsen skickas till den tidigare ägaren. De flesta kommuner får "automatiskt" ut adresser för angränsande fastighetsägare från fastighetsregistret, och det tar ett tag för lagfarten att komma in. Så även om du har tillträde till din tomt innan bygglov för granntomten har beviljats så får du kanske inte kännedom om bygglovet, för att kungörelsen kan ha skickats till den tidigare ägaren.

Ett tips om du vill följa alla lov på en nybyggargata är att varje vecka göra en sökning på Post och Inrikes tidningar på det gemensamma fastighetsnamnet utan beteckning, exv. "Stjärnfallet", så får du alla bygglov som kungörs för gatan den veckan.
 
Vi fick iallafall häromveckan för grannens uterum som byggs på tomtgräns, kompletta kopior på hela bygglovet, samt instruktioner om hur vi skulle göra för att säga emot det. Vilket vi naturligtvis inte kommer att göra.
 
I senaste versionen av Plan o Bygglagen ändrades detta, så att alla bygglov måste kunggöras för berörda parter, så att de får en chans att överklaga.

Tidigare så kunde vem som helst överklaga inom 3v efter att de fått kännedom om bygglovet. Det innebar att en granne som blir sur, kunde komma typ 9 år efter ratt huset var klart (kanske med en tveksam tolkning av det. planen) och överklaga "jag upptäckte i förra veckan att min granne hade bygglov för spektaklet han byggde för 9 år sedan".

Och ungefär just det inträffade även då och då. Därför har man lagstadgat en process som gör att bygglovet vinner laga kraft, och alltså inte går att överklaga hur fel det än är, efter att det vunnit laga kraft.

Just iom. publiceringen i Post o inrikes tidningar så klarar man det formella kravet. Det är då ingen juridisk katastrof om breven inte kommer fram korrekt. Det här är regler som infördes för 3 - 4 år sedan, så bygglov äldre än så berörs inte.


man måste också skilja på kungörelse av bygglov, och grannehörande.

Grannehörande skall göras INNAN bygglovs beslutet fattas. Och det görs i vissa fall, bla. om någon del av bygglovet strider mot en detaljplan. Då måste alltså kommunen låta grannarna ge synpunkter innan beslutet fattas. Sedan kan kommunen ev. köra över grannarna, men deras synpunkter måste tas med i beaktande när beslutet fattas.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.