Har anlitat en hantverkare för att uppföra en tillbyggnad av vårt hus. Samtliga moment och totalpriset för det hela är noga nedskrivet i ett avtal som båda parter signerat.
Efter att nu grunden är klar fick jag till min förvåning en faktura på 30% av det ö.k totapriset, dvs. en delbetalning. Känner mig lite orolig att betala denna och tycker då snickaren då i princip inte skulle behöva ha så bråttom med det forsatta arbetet eftersom han inte längre ligger ute med pengar.
Efter kontakt med hantverkaren i fråga så lät han meddela att praxis för tillbyggnad och uppförande av byggnader är följande.
30% när grunden är gjord, 30% när stommen är rest, 30% när bygget är färdigt och de sista 10%-en hålls inne tills slutbesiktning är gjord och godkänd.
Är det någon som känner igen detta och kan bekräfta att detta är praxis?:surprised:
 
Det är normalt med delbetalningar, ha dock lite koll på att du inte betalar för "framtungt"...
 
Visst är det praxis, det är ju dels tufft för hantverkaren att ligga ute med större belopp och dels är det en form av säkerhet. Betalas inte delfakturorna så stannar bygget.

Det är även praxis att bara fakturera 90% av upparbetade kostnader.
 
Hemmakatten
Det finns väl ingen anledning att betala mer än avtalet stipulerar?

Själva har vi under hela vårt husbyggande (lösvirke, delade entreprenader) aldrig betalat en krona i förskott.
 
OK, tack. Då är det ju inget av snickaren påhitt iallafall.
 
Jag tycker det är slarvigt av båda parter att inte tydliggöra betalningsplanen, det är en av de viktigare punkterna i överenskommelse av denna typ. Det ligger i bådas intresse (även om ni har olika intressen här) att detta är förhandlat och klart innan arbetet påbörjas.
 
Japp, kanske du har rätt. Tog dock för givet (vilket man ju såklart inte skall göra) att man betalar den beställda varan/tjänsten när den utförd och inte när den till 30, 60 och 90% är gjord.
Har t.ex inte betalat 100.000:- för ett bilchassi när det är tillverkat osv. utan när min beställda bil är levererad betalas köpesumman.
Men nästa gång....
 
Snailman
Man förutsätter ju att firman är mera van vid en sådan här affär (de gör det ju gång på gång), medan det ofta är första gången för kunden.... Så jag tycker nog att det är rimligt att det är firman som i första hand ska ta med betalningsgången i dokumenten...
 
Mattebatik skrev:
Japp, kanske du har rätt. Tog dock för givet (vilket man ju såklart inte skall göra) att man betalar den beställda varan/tjänsten när den utförd och inte när den till 30, 60 och 90% är gjord.
Har t.ex inte betalat 100.000:- för ett bilchassi när det är tillverkat osv. utan när min beställda bil är levererad betalas köpesumman.
Men nästa gång....
Det är väl så att det inte räcker med att själv göra rimliga antaganden, man måste även ta hänsyn till vad motparten kan tänkas antaga för att slippa strul...!
 
Mattebatik skrev:
när min beställda bil är levererad betalas köpesumman.
Men nästa gång....
Då lär du få betydligt svårare att hitta en hantverkare nästa gång.

Jag har en kollega som nu får lägga omkull sin elfirma pga att en kund inte betalar de 300.000:- som han har gjort jobb för. Hade han delfakturerat så hade varningsflaggan hissats innan konkursen var ett faktum.
 
Ohederliga människor med ont uppsåt finns såklart alltid. Dock tillhör jag inte den kategorin och har inga andra planer än att göra rätt för mig i form av att betala ö.k summa.
Måste dock hålla med "Snailman" att det under alla rimliga omständigheter bör ligga på entreprenören ansvar att få med sådan här info i kontraktet alt. muntligt ge denna innan avtal skrivs. Om inte så kan det bli väldigt mycket som läggs på kunden om det inte räcker att göra rimliga antaganden.
Som sagt kommer jag såklart att betala fakturan om de 30%-en, dock blir jag ändå inte övertygad om att detta är korrekt i mitt fall.
Hade det i kontraktet däremot hänvisats till några allmänna betalningsvillkor som beskriver ovan alt. beskrivet betalningsförloppet så hade saken i mitt fall varit biff.
Tror säkert att jag kommer hitta hantverkare även nästa gång om så blir fallet.
 
Mattebatik

Jag håller med ACME...
Ska du betala allt på en gång får du nog svårt hitta hantverkar, givetvis beror det på omfattningen på jobbet.
Större jobb så får du inte tag i någon seriös hantverkare om du inte delbetalar.

Sen kan man önska att entreprenörern upplyser om detta innan man sätter i gång med jobbet.
Då många kanske beställer ett jobb för första gången, medans entreprenörern har gått igenom proceduren åtskilliga gånger.
Dock så ska det tilläggas att majoriteten informerar faktiskt innan.
Annars löser man det genom att skriva kontrakt på det.

Du kör liknelsen med en bil, knappast snarlikt!
en elfirma på tre personer, eller volvo cars, toyota osv

Vem tror du går omkoll om du inte betalar?
 
Håller med och förstår allt ni skriver. Har också full förståelse för att en hantverkare inte kan ligga ute med pengar osv. Det är alltså inte dessa saker jag har synpunkter på.
Vi har skrivit ett kontrakt där inget står om delbetalning, inget har heller nämnts muntligt. Det är alltså detta jag har synpunkter på. Detta är enligt mig ganska viktigt och väsentlig info som har utelämnats i kontraktet. Tror alltså inte att man kan vinna laga kraft på något som inte står i kontraktet.
Kanske är jag envis och lite tjurig men det är kul att stå för sin åsikt, hehe.
Men som sagt betalar jag, (har redan gjort).
 
Jag tycker hantverkare självklart borde berätta om hur betalningen skall ske. Det tar bara ett par minuter och väldigt få människor opponerar sig om man bara vet hur det skall vara. (De som opponerar sig kommer alltid att opponera sig om allt hantverkaren gör, så det kan vara en bra pejl på vad man har att vänta sig).

Sedan får vi väl som konsumenter bli duktigare på att hela tiden fråga saker, men har man inte erfarenheten av att anlita hantverkare så är det inte betalningsvillkoren man fokuserar på.
 
Jag har aldrig under mina år som yrkesverksam med tyngdpunkt på IT varit med om att företag vi gjort affärer med fått delfakturera utan att de har upplyst mig eller mina kollegor om det. Varför ska det vara annorlunda inom byggskrået?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.