Hej!

Vi köpte ett hus i april. Huset saknade garage men bygglov fanns, vilket påpekades i köpekontraktet samt vid försäljning. Dock bad vi säljarna att ordna ett slutbevis för huset då de även hade inrett övervåningen.

Vi flyttar in och påbörjar tankarna om garaget. Jag kontaktade kommunen i början av sommaren om att göra en ändring av det befintliga bygglovet*. Allt var frid och fröjd tills slutet på sommaren då jag för 3-4:e gången pratar med kommunen och får reda på att bygglovet inte längre gällde. Eftersom säljarna hade lämnat in ansökan om slutbevis och detta gick igenom slutar bygglovet att gälla.

Kommuntjänstemannen informerar mig även och säger att det var väldigt dåligt skött av den tidigare kvalitétsansvarig då man normalt endast ber om slutbevis på befintliga byggnader, vilket i sin tur innebär att bygglov på ej uppförda byggnader kvarstår. Visst kan man tycka att föregående kvalitétsansvarig är slarvig, men nog f*n borde även kommunen informera/upplysa/fråga om att man även kan be om ett slutbevis för endast uppförda byggnader.

Summan av detta blir att vi nu får betala 7.500kr för ett nytt bygglov istället för någonting runt 2.000kr för ett ändringslov. Detta kanske inte är några större belopp i sammanhanget, men så fruktansvärt irriterande.

Har jag några möjligheter att slippa detta?

Mvh,

Peter

* Bygglovet gällde ett Älvsbyhus-garage och de säljer inte garage separat så jag behövde ändra ritningarna. Dessutom låg garaget lite fel på, en bergsknall, så jag flyttade lite på det för att slippa sprängning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.