Vi har en gemensam avsaltningsanläggning.
Grannen äger 1/3 och vi 2/3 då vi har två hus.
Anläggningen ligger på vår tomt.
Nu vill grannen installera sin egen, bra tycker alla.
Ny pris 98 000:- + moms
Den 7 år gamla vi har värderas till ca 70 000:- ink moms

Vad är rimligt att vi betalar grannen?
Bara en 1/3 för det de äger idag?
Ska vi betala en del av hennes installation?

Tacksam för hjälp, vi vill fortsätta ha god grannsämja
 
Känns som att det saknas lite information.

Varför skulle ni betala en del av grannens installation? Är det så att ni vill avsluta samarbetet, eller är det grannen som vill ha sin egen anläggning?

Om det är grannens initiativ att fixa sin egen anläggning, så är det ganska generöst att överhuvudtaget betala något alls för er.

Nu låter det ju som ni tycker att även ni får en fördel av att grannen skaffar sig en egen anläggning, då kanske det är rimligt att bidra genom att köpa ut grannen, till värderat värde.

Jag förutsätter att "värderingen" bygger på installationskostnaden avskriven i förhållande till förväntad livslängd?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Eva Roden skrev:
Den 7 år gamla vi har värderas till ca 70 000:- ink moms

Vad är rimligt att vi betalar grannen?
Bara en 1/3 för det de äger idag?
Ja 1/3 av nuvarande värde (restvärdet) är väl rimligen det grannen kan erhålla som mest, tycker jag.
Då antar jag att grannen stått för 1/3 av den ursprungliga installationskostnaden samt 1/3 av drift och underhåll ...
 
Hej!
Håller med, det är grannarna som vill ha egen anläggning så det är väl rimligt att vi bara betalar ev tredjedel av värdet på befintlig?
Värderingen är svår, gjord av installatören.
 
Anläggningen fanns när vi köpte huset, likadant med grannen, båda nya i området.
 
Ni skall inte betala någonting alls. Varken för den del i den gamla anläggningen som grannen överger, eller för någon del av grannens nya anläggning.

Anledningarna är flera:

1. Grannen väljer själv att överge den gamla anläggningen.
2. Den gamla anläggningen har inget marknadsvärde, dvs går inte att sälja på öppna marknaden
3. Ni tillförs inget värde i form av minskat framtida underhåll eller liknande, tvärtom, när pumpen havererar nästa gång får ni ta hela notan själva. Slitaget på pumpen kommer visserligen att minska något, men man sliter knappast ut vattenpumpar, dom rostar sönder.
 
  • Gilla
CandyManX och 3 till
  • Laddar…
Vill instämma med mycke_nu.

Vinner ni något på att grannen inte använder anläggningen?
Troligen inte. Ni kommer nog inte att plötsligt förbruka mer vatten.
Så att grannen inte använder sin del ger inte något mervärde för er.

Men finns något avtal som reglerar denna "gemensamhetsanläggning"?
 
Tack för allt engagemang och goda råd
Grannen betalar idag 1/3 för underhåll och drift.
Vi vinner inget på att de försvinner, vi får betala allt underhåll själva då.
Finns inga papper som reglerar gemensamhetsanläggningen.
 
De har ett servitut på en anläggning på er tomt, som de väljer att inte utnyttja längre. Håller med mycke_nu om att ni inte ska betala något alls.
 
Mikael_L
Jag kan väl hålla med, rent principiellt, om vad mycke_nu skrev.

Men nu finns det kanske fler dimensioner. En kan vara att TS av någon anledning gärna ser att det blir två separata anläggningar (det stod ju något i den stilen i ett inlägg).
Om den hårda linjen - absolut inte ett öre - används så väljer grannen kanske att istället fortsätta som förut.

Så jag tror inte att det är så fullkomligt svartvitt här.
 
Tror det också, kan vara ok att betala en tredjedel
 
Mikael_L
Fundera lite, och handla och förhandla ev därefter ...

Som jag ser det är rimlig ersättning någonstans mellan 0 kr och 1/3 av restvärde.

Vad som sen blir i slutänden må ju bero på vad ni kommer överens om, hur sugna ni är på att dela upp anläggningen (tas ett officialservitut bort från lantmäteriets register så höjer det kanske fastighetsvärdet lite? iofs rätt fiktiva pengar fram till dagen för försäljning) vad grannen vill och slutligen vad som krävs för att behålla den grannsämja ni önskar.
 
Men backa nu lite!!!

TS vill hålla sig vän med grannen!

TS kan möjligtvis tänka sig att lösa ut grannen med grannens andel 1/3 av värdet.

MEN hur kom ni fram till att värdet är 70.000:- på en 7 år gammal anläggning ? :wow:

NÄR en ny kostar 122.000:- ?

OM man delar 122.000 med 7 så får man ett värde på 17.500:-. 1/3-del av detta är 5.800:- att eventuellt ersätta grannen. :rolleyes:

ETT annat sätt är att räkna försäkringsvärdet. Vad skulle försäkringsbolaget ersätta med om den idag blev totalförstörd. Ersätt 1/3 av detta värde när självrisker och åldersavdrag är gjorda.
 
Varför skulle man dela med 7 för att få fram ett värde? Det rätta bör väl vara att ta vad den kostade när den installerades för 7 år sedan, vi vet inte vad den kostade (siffran 122 000 var ju för en ny, för en familj idag).

Och så får man uppskatta hur länge den kan tänkas fungera, när är det dags att byta ut den (eller STOR renovering). Och utan att veta något om avsaltningsanläggningar så ansätter jag 15 år. I så fall är alltså ca. halva livslängden förbrukad.
 
hehe, roland53, du får nog kalkylera vidare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.