Hejsan
jag skulle behöva hjälp ifrån någon utav er kunniga personer att identifiera de delar som ett vedeldat vattenburet värmesystem innehåller, i grova drag alltså..

När jag plockar ihop det material jag tror går åt på Rinkaby Rör:s hemsida så landar jag nästan 50% under det materialpris som jag får utav rörkrökarfirmorna.. Jag har alltså bara fått grova uppskattningar från dessa firmor så jag vet inte exakt vad som ingår.

Det jag VET går åt är:
  1. Vedpanna c:a 35kW (Funderar på CTC V 35)
  2. Acc.tankar 4 x 500 liter varav en med varmvattenberedare
  3. Tryckkärl(?) Pannrummet ligger lägre än huset..
  4. c:a 250 meter PEX-slang(?) för att dra slingorna i huset (i krypgrunden)
  5. 11 st. radiatorer (köper förmodligen begagnade..)
  6. Rörisolering, till PEX-slangen
  7. Markisolering till kulverten
  8. Skorsten finns redan

Jag har hört talas om det som kallas "laddomat", vad är det? Finns sådana delar på Rinkaby Rör?
Någon form av cirkulationspump kanske behövs också eller?

Om någon kunde fylla på listan över nödvändiga saker (iaf de mest kostsamma) som jag missat vore jag väldigt tacksam, det känns bra att ha lite på fötterna när man pratar med de olika firmorna så att man inte blir helt "uppskjörtad". Det slutar väl kanske med att jag gör det mesta av jobbet själv men ska jag nu lägga ned allt detta jobb för egen maskin så vill jag iaf ha kollat upp alla möjligheter..

//Mårten
 
Laddkoppel behövs som du misstänker. Laddomat är ett fabrikat Termovar ett annat.

Cirkulationspump & schuntventil för utgående radiatorvärme behövs, liksom schuntmotor&reglersystem med temperaturgivare (Inne eller ute) för denna.

Låter som du är inne på golvvärme, då behövs förutom golvvärmeslingorna även värmekretsfördelare & Separat schuntgrupp(Pump,schunt,schuntmotor,ventiler, reglersystem etc) för dessa,.

Vedeldning mot slutet expensionskärl brukar även kräva SYR-ventil/ & nödlylningsslinga i pannan. Men öppet rostfritt kärl är att föredra om det går att lösa.
(Kärlets volym i ditt fall minst 125 liter för öppet & 250 liter för slutet)

Undvik att välja förrådsberedare för VV i tanken, välj istället tank med dubbla kamfläns-slingor eller ännu hellre en tappvattenautomat. (För varmvattnet krävs dessutom blandingsventil, backventil, säkerhetsventil)

Tillkommer gör dessutom ett antal avstängningsventiler, samt en hel del kopparrör och kopplingar, förgreningar som kostar en hel del. Termostatventiler till radiatorerna etc.

En dragregulator till skorstenen är rekommendabelt det med.

Men för att kunna utvärdera rörfirmornas "offerter" så skall du kräva en specificerad materiellista !!!!! Nu i ROT-avdragets tid är det dessutom viktigt att separera arbete från materielen.
 
Stort tack för ett bra svar!
Jag plockade ihop ytterligare lite till med hjälp av ditt svar, jag har säkert missat en del och missförstått annat.. :) Men nu borde jag iaf ligga någorlunda nära sanningen.

Här är materialet jag fick ihop, dock utan att ha ägnat någon tanke åt dimensioner o.s.v.
9506, Anliggningstermometer
» 3 st á 92,50 kr/st
5391, Armaflex med skarv
» 100 st á 71,60 kr/st
3018, Backventil
» 1 st á 195,00 kr/st
3065, Backventil Esbe
» 1 st á 329,00 kr/st
6088, Blandningsventil Esbe
» 1 st á 954,00 kr/st
7703, Cirkpump
» 1 st á 2.245,00 kr/st
8111, Combipex Rör i rör 15x2,5 mm
» 4 st á 1.325,00 kr/st
2975, Dragregulator
» 1 st á 326,00 kr/st
2853, Elpatron K 200
» 1 st á 1.300,00 kr/st
3708, Fördelningsrör Mässing
» 2 st á 240,00 kr/st
2999, Kulventil in-in
» 4 st á 150,00 kr/st
7071, Kulvertrör PEX-rör isolerade, 4-ledare
» 15 st á 679,00 kr/m
2807, Laddomat 21
» 1 st á 3.400,00 kr/st
2869, Laddomat ThermOmatik reglersystem CBJ RS
» 1 st á 1.985,00 kr/st
2801, Rinkabytanken 500 l
» 3 st á 6.100,00 kr/st
2802, Rinkabytanken 500 l
» 1 st á 8.600,00 kr/st
2924, Rökgastermostat
» 1 st á 360,00 kr/st
2904, Shuntventil VRG130 metall i mässing
» 1 st á 705,00 kr/st
6103, Säkerhetsventil
» 1 st á 151,00 kr/st
5972, Tryckexpansionskärl
» 1 st á 3.080,00 kr/st
1760, Vedpanna CTC V 35
» 1 st á 29.200,00 kr/st


Expeditionsavgift: 128,00 kr
Öresutjämning: 0,00 kr
Summa: 95.260,50 kr
Sedan räknar jag med att det tillkommer iaf 10 000:- i övrigt material, d.v.s. rör, kopplingar o.s.v.

Slutsumman för materialet borde bli ungefär 110 000:- om detta är ungefär rätt, det skiljer sig i så fall med 70 000:- från det pris jag fick ifrån den billigaste rörmokaren jag fått tag i än så länge.

Vissa av sakerna hade jag tänkt att försöka få tag i begagnat också, ex. acc.tankarna (de utan beredare) och tryckexpansionskärlet. Då tycker jag att man borde kunna komma ned ytterligare 15 000:- i pris, dvs strax under 100 000:-, då räknat med att jag köper begagnade radiatorer.
 
Jag reagerar mest på att du ska ha 4 st små tankar.....
Det blir mycket förluster och tar onödigt mycket golvyta.
Det är värt besväret, i långa loppet, att ta bort dörrkarmar och hacka upp större hål i väggarna. För att få in några större tankar istället. Då spar du några kronor också.
Varför vill du ha varmvattenberedare i tanken? Dubbla slingor är inte så dumt det heller.

Nu framgår inte hur stort hus du har heller. Är du helt säker på att du klarar dig med 2m3 ??

10'000kr extra för diverse rörkopplingar kan bli lite lite. Jag har ett flertal gånger kompletteringsbeställt på Rinkaby... för 6-7000kr

Mats
 
Hejsan
Större tankar borde nog gå att få in, jag hade ändå tänkt att såga upp en port i ena väggen för att kunna köra in en pall ved med traktorn. Så det kan ju vara något att fundera på.

När det gäller varmvattenberedaren i tanken så trodde jag nog att det skulle vara så.. :)
Vad menas med "dubbla slingor"?

Huset har en boyta på c:a 170 kvm så 2000 liter borde ju räcka, även om jag har förstått att man nästan inte kan ha för stor volym..

Jo kopplingar har en tendens att sticka iväg i pris, märkte det när jag drog nya vattenledningar i förra huset, det var ett förbannat åkande in till stan efter nya kopplingar. Om man dubblar den siffran då, dvs 20 000:- i kopplingar/rör så borde man väl inte ha tagit i för lite?
 
Artec skrev:
Hejsan
Större tankar borde nog gå att få in, jag hade ändå tänkt att såga upp en port i ena väggen för att kunna köra in en pall ved med traktorn. Så det kan ju vara något att fundera på.

När det gäller varmvattenberedaren i tanken så trodde jag nog att det skulle vara så.. :)
Vad menas med "dubbla slingor"?

Huset har en boyta på c:a 170 kvm så 2000 liter borde ju räcka, även om jag har förstått att man nästan inte kan ha för stor volym..

Jo kopplingar har en tendens att sticka iväg i pris, märkte det när jag drog nya vattenledningar i förra huset, det var ett förbannat åkande in till stan efter nya kopplingar. Om man dubblar den siffran då, dvs 20 000:- i kopplingar/rör så borde man väl inte ha tagit i för lite?
Dubbla slingor använder man för att värma vattnet momentant i tanken. Det blir ständigt cirkulation på vattnet. Nu är inte faran speciellt stor för Legionella i privathus. Men det känns Frächt att ha nytt vatten som kommer ur kranen hela tiden. Även om man Aldrig ska dricka varmvatten.
Dubbla slingor har man för att få tillräckligt stor yta som värmer vattnet. En slinga i botten på tanken som förvärme vattnet och en längst upp som toppar värmen. Det för att vara rädd om skicktningen i tanken. Man vill inte få kallras och blanda upp vattnet. Tempen ska vara 80 grader i toppen på tanken ända tills sista droppen.
Fördelen med slinga som värmer vatten är att när man har ett utkylthus, så tar det bara en kvart efter att man laggt in brasa så har man duschvatten.

Hurvida kopplingar och extra rör kostar 10 eller 20 tusen beror en hel del på hur väl man planerar jobbet. Tänker man sig för och verkligen har en plan för jobbet så kan man spara åtskilliga tusenlappar.

Har du ett hyffsat modernt hus borde 2m3 räcka. Men percis som du själv säger, tankar blir inte för stora. Helst EN jätte stor. Det dyraste på en tank är gavlarna. Dom står alltså för en stor del av tankens pris...... Alltså, så få tankar som möjligt. Då blir det få gavlar och så lite plåt som möjligt.

Mats
 
Kollade bara lite snabbt och inget proffs på detta heller.

2975, Dragregulator
» 1 st á 326,00 kr/st
Behövs inte till denna pannan, används till självdragspannor för att begränsa högsta temperatur.

2924, Rökgastermostat
» 1 st á 360,00 kr/st
Behövs inte till denna pannan, pumpen i laddomaten styrs genom pannans styrning.

Dock så skulle jag vilja ha en panna med större eldstadsutrymme. Men annars så funkar nog denna pannan bra, mina föräldrar monterade in en sådan i ett hus -05 samt 1500l ack, nu står huset tomt så tempen tillåts sjunka ganska mycket typ till 5+ och då tar det en hel dag för att få upp temp i huset samt fylla tankarna. Har dock inte kollat hur varmt det blir i huset då, men ganska varmt skulle jag tro. Men det är ett tidigt 1900-tals hus ganska stort samt typ utan isolering.
 
Hejsan
Stort tack för svaren, jag uppskattar verkligen er hjälp!

Huset är ifrån 1870 och isoleringen är stockarna i väggen + en reverterad fasad. Fönstrena är väl inte hypermoderna men de är iaf inte 100 år.. :) Det innebär väl att jag kanske skulle satsa på att få in ytterligare 500 liter, måste mäta lite på hur mkt plats jag har bara..

Men ni tror alltså att den lista jag skrev där ovan är iaf i närheten av sanningen, givet de justerigar som ni har gjort?

Slutsumman borde ju i så fall hamna på någonstans runt 130 000:-, kanske strax över 100 000:- om man lyckas få tag i ex. begagnade acc-tankar. Det känns väl i så fall som ett pris som är överkomligt, fast då måste man ju iof göra allt jobb själv.. :)
 
saabdea skrev:
Behövs inte till denna pannan, pumpen i laddomaten styrs genom pannans styrning.

.
Dragregulator är bra även för pannor med fläkt eller pelletsbrännare, vissa pannor är iofs känsligare än andra, men dragregulatorn hindrar att det drar på för mycket när det blåser ute.
 
PST skrev:
Dragregulator är bra även för pannor med fläkt eller pelletsbrännare, vissa pannor är iofs känsligare än andra, men dragregulatorn hindrar att det drar på för mycket när det blåser ute.
Jo det stämmer om vi diskuterar dragregulatorn som man monterar i skorstenen typ http://www.pelletsbilen.se/butiken/dragluckor/tigex/tigex-25-dragregulator-2.html men inte om vi diskuterar 2975 på rinkaby som är en regulator som styr lufttillförseln på en självdragspanna.

Så till ARTEC det kan ju vara en bra ide med dragregulator men rinkaby har inte någonsådan som du ska ha till V35. En sak till har du kollat i tråden om trycklöst system?
 
Redigerat:
Kom att tänka på att det verkar som du ska bygga pannrum i ett uthus pga kulverten och då kanske det känns som ännu viktigare att ha rejält eldstadsutrymme, 105 litrarna i V35 räcker aldeles för lite tycker jag man får fylla på var 2 timme minst känns det som.
 
Kollade hur länge första inlägget varade efter jag hade satt fyr i morse, det var bara lite glöder kvar efter 2,5 timme.
 
Stämmer ganska bra med 2,5h, 125 liter björkved travat mått innehåller drygt 108kWh energi, om pannan är på 35kW och brinner i 2,5h blir det nästan 90kWh.

Acktank på 2000l kan rymmer ca 110kWh vid 50 graders skiktning, så det är iofs inte så långt ifrån full laddning utan förbrukning, och i praktiken kommer det att krävas 2 ilägg för att ladda fullt på vintern, dock kanske inte ett helt ilägg andra gången....Sen är det ju varmare ibland och man kanske inte heller vill riskera att koka systemet när inte alla tankar är inkopplade....
Komforten beror också på vad huset förbrukar, man är ju inte tvungen att ladda tankarna 100% om man inte förbrukar det man laddat mellan eldningstillfällena.



Tycker 35kW är ok för 2000l tank. Större panna tror jag man vill ha en större tank för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.