Hej,

Jag bor med familj i villa i Skåne. Formellt sett är det ett kedjehus, eftersom vi tillsammans med ett likadant hus har gemensam carport, som förbinder de båda husen.

Mellan de båda bilplatserna saknas helt avgränsning. Eftersom grannen har en hel del saker i sin halva och därför parkerar nära vår del samt låter sina barn leka/cykla i carporten så vill vi ha en avgränsning av något slag. Det vanliga vid andra kedjehus tycks vara ett träplank med kanske 1,5 meters höjd.

Grannen vil dock fortsätta utan avgränsning. Vad gäller då? Tomtgränsen går mitt i carporten, alltså där vi vill ha avgränsningen. Kan det vara så tokigt att vi måste söka bygglov?
 
Du kan väl bygga planket på din sida tomtgränsen. Du får kanske mindre tillgänglig plats själv men kan sova lugnt i förvissning att grannens bil inte kommer att sticka in på din sida.
 
Tack kindvall för ditt svar. Tror du det förändrar saken om planket sitter en aning åt vårt håll?

Anar man för övrigt en skvätt sarkasm i ditt svar...?
 
Självklart förändrar det saken. Du bygger ju vad du vill inne på din egen tomt (inom ramen för bygglov och detaljplaner såklart).

Det kanske räcker med ett enkelt bygglovsfritt staket (kolla med din kommun var gränsen för bygglov går).
 
Ett staket kan i praktiken bara sättas i mitten. Endast en förskjutning på mindre än en decimeter åt mitt håll vore möjlig, eftersom den stolpe som sitter framtill på carporten (i mitten i sidled) måste användas som stöd. Väljer jag att göra infästningen på stolpen åt min sida så blir planket alltså bara lite förskjutet åt mitt håll.

Vet att detaljplanen säger att staket får vara hägst 1,20 m. Innebär att det att staket under 1,20 är befriade från bygglov? Det är ju inte samma sak, kanske krävs ändå bygglov, medan en ansökan för ett för högt staket avslås.
 
Fäster du staketet på din sida av de stolpar du skriver om borde det inte vara några problem ö.h.t? Poängen är att det tydligt bör synas att staketet befinner sig på din sida tomtgränsen (för att undvika onödiga diskussioner).

Ang. bygglov och liknande tycker jag dock att du bör ringa kommunen och fråga (för säkerhets skull).
 
Stefan75 skrev:
Tack kindvall för ditt svar. Tror du det förändrar saken om planket sitter en aning åt vårt håll?

Anar man för övrigt en skvätt sarkasm i ditt svar...?
Kanske lite. På din tomt gör du vad du vill (inom vad bygglovsregler föreskriver), i tomtgräns måste du ha vara överens med grannen om staketet (vilket inte verkar vara fallet). Men fundera över underhåll av staketets baksida. För att det skall kunna ske måste du ju stå i hans carport, vilket han kan förbjuda.
 
Ja eller så nöjer man sig med en höjd där man kan luta sig över för att måla.
 
Går det inte att göra avskiljningen högre än 1.20 om den är 50% genomskinlig?
Jag tänker då att TS kan sätta upp ett nätstaket som går ända upp till taket. Använd då smala rör mellan mark och tak för att hålla upp det.
Sen är staketbygget inne i en carport, under yttertaket och där är det väl knappast byggnadslov...
 
thomas33 skrev:
Sen är staketbygget inne i en carport, under yttertaket och där är det väl knappast byggnadslov...
Sedan lär det ju knappast behöva underhållas speciellt ofta heller med tanke på att det står under tak? Sätter TS upp ett litet staket i tryckt virke lär det hålla lika länge som carporten, utan något underhåll ö.h.t.

Möjligtvis kan TS olja in det om 15 år eller så...
 
Gällande underhåll så går det att göra så att "staketet" går att häkta av eller luta ner åt din sida.
 
Nu handlar det ju om att skapa en tydlig avgränsning under tak. Det kanske inte behövs något högt staket? Sätt upp ett par krokar och häng en kedja mellan dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.