Hej på er,
Hoppas få hjälp med ett problem som helt går mig över huvudet. Vi har inkommande vatten som delas med ett hus till, helt i samma nivå. Det märkliga i lösningen är att hydroforen står i vårt hus, och därifrån regleras även pumpen – men det går ingen ledning ut från vår hydrofor, utan den trycksätter bara grannens hus. Alltså finns någon T-koppling mellan brunn och hydrofor, där en ledning går till oss, en till grannen. När grannen spolar sjunker trycket i hydroforen, vilket startar pumpen. Delvis får han alltså vatten direkt från brunnen när pumpen går. En rimligare lösning hade antagligen varit att T-kopplingen ligger efter hydroforen, men så ser det alltså inte ut.

Så problemet: Grannen har ibland dåligt tryck, såpass dåligt att det bara kommer en rännil ibland, oavsett kran. Vi gjorde ett parallelltest (utan strålsamlare) där det tog minst tre eller fyra gånger längre tid för honom att fylla upp 5 liter vatten. Problemet uppstår helt oberoende av huruvida vatten används i vårt hus. Det verkar också oberoende av om hydroforens tryck är 2 bar eller 4,5 bar. Luften är kollad i hydroforen. Det är ett problem som enligt grannen blivit värre över några års tid, ca fyra år tillbaka fanns det inte alls (husen byggda ca 2001). Nyligen felsökte en röris i båda husen utan att hitta något, men mig veterligen kollade han aldrig något på pumpen.

Vilka potentiella felkällor finns egentligen? I vårt hus har vi inget som helst problem med trycket, och hydroforen fylls på några sekunder. Pumpen drar ca 420 W på alla tre faser (alltså totalt ca 1,2 kW). Inkommande slang är PEM 32 mm. Rimligen borde det inte finnas någon backventil i ledningarna, eftersom det ska flöda åt båda håll? Om hydroforen fylls i rimlig takt borde det heller inte vara igensatt mellan oss och brunn? Grannen installerade avhärdare samt järnfilter för något år sedan, men menar att problemet fanns innan. Jag förmodar också att rörisen uteslöt fel i den änden.

Tips?
 
Redigerat:
Många frågor du skriver att hydroforen fylls på sekunder det låter väl snabbt var avgreningen till grannen sitter spelar ingen större roll hade varit dumt att få till ditt hus om det inte ligger mellan dennes och pumpen. Hur stor luftkudde har du ?
 
50 sekunder från 2 bar till 4,5 bar. Luftkudden är på typ 40% vid 2 bar, 25 % vid 4,5 bar.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det lät rimligt och problemet är inte konstant dåligt tryck?
 
Kolla trycket före grannens filter. direkt på inkommande i grannens hus
 
  • Gilla
kalash och 1 till
  • Laddar…
Har det skett några arbeten med tung trafik i området där ledningen ligger det första är ju som skrevs innan att testa direkt på inkommande innan filtret
 
D daugaard skrev:
Kolla trycket före grannens filter. direkt på inkommande i grannens hus
Hur gör man det? Monterar en manometer, eller finns något annat sätt? Det är alltså för att utesluta tryckfall före hela hans interna system? Ska det visa samma som manometern på min hydrofor?
 
Bättre att kontrollera flödet utan flöde spelar trycker ingen roll
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det lät rimligt och problemet är inte konstant dåligt tryck?
Precis, inte konstant dåligt (kanske aldrig helt normalt heller). Men åtminstone tillfällen med bara en rännil, vilket vi inte kunnat koppla till något särskilt.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har det skett några arbeten med tung trafik i området där ledningen ligger det första är ju som skrevs innan att testa direkt på inkommande innan filtret
Det enda jag kan komma på är att han byggt ett attefallshus under denna period på sex plintar över där ledningen förmodligen går. Men ledningen ska ligga på 1,2 meters djup.
 
Fast om han grävt för plintar på 70 cm så borde han grävt 70-90 cm så det finns ju en risk att nåt har tryckt på ledningen men som sagt prova att spola direkt på inkommande och se så det är korrekt flöde där innan ni funderar vidare
 
  • Gilla
kalash
  • Laddar…
antingen montera en manometer före filtren, då ska ni ha nästan samma tryck som på din hydrofor när han spolar vatten i sina kranar om det är fel på hans interna system.
Eller om det är möjligt så koppla på en slang direkt på inkommande och prova att spola så kan ni jämföra före och efter filtren.
 
  • Gilla
kalash
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Fast om han grävt för plintar på 70 cm så borde han grävt 70-90 cm så det finns ju en risk att nåt har tryckt på ledningen men som sagt prova att spola direkt på inkommande och se så det är korrekt flöde där innan ni funderar vidare
Låter som en bra ände att börja i (borde inte rörisen gjort det?). Man måste alltså skruva isär, och montera manometer?
 
Nej en manometer visar tryck jag menar att bara spola så det är bra mängd som kommer till huset
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej en manometer visar tryck jag menar att bara spola så det är bra mängd som kommer till huset
Genom att ögonmåtta helt enkelt? Eller hur vet man vad som är bra? Har inte sett ett flöde ur en 32 mm-slang på 4 bar förut! :)
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Bättre att kontrollera flödet utan flöde spelar trycker ingen roll
Flödet spelar ingen roll om trycket är för lågt och man har för täta filter, därför dom bör kolla tryckfallet efter inkommande i grannens hus :)
 
  • Gilla
kalash
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.