Hur löser man detta problem? Vi ska bygga hus på landet och vår sommarstugegranne ser nu fram emot att ansluta sig till vårt borrhål. De vill bara ha lite sommarvatten till matlagning, resten pumpar de från sjön.
Är de rimligt att de ska betala hälften av kostnader för borrning och installion eller ska de betala för den ström och det vatten de förbrukar?
 
Hemmakatten
Se för guds skull till att ni har ert eget vatten!! Det finns väl inget som kan skapa sån osämja som att dela på en brunn! För det första måste man vara SÄKER på att vattnet räcker till två hushåll. För det andra att det räcker under sommaren då grundvattnet ofta är lågt. För det tredje att båda är HELT överens om man kan vattna trädgården med vattnet eller ej och vad man gör om vattnet blir salt eller sinar.
Nej, Se till att grannen borrar sin egen brunn! Och helst inte från samma vattensprickzon som er!
 
Det är ju just osämja som vi vill undvika genom att låta dem ansluta sig till vårt vatten. Om vi nekar dem kan vi ju redan från början hamna i onåd. Helst vill vi givetvis ha vattnet själva eftersom vi är medvetna om vilka problem som brunnsdelning brukar medföra. Vi har fördelen att fått strandskyddsdispens och har tillgång till sjövatten för bevattning.
 
Jag delar vatten med grannfastigheten (vi har brunnen). Det funkar bra. Förra grannen var kinkigare. Fördelen med delat vatten och avlopp är delad kostnad. Grannen kanske gör om sommarstugan till året-runt-boende. Servitut bör nog upprättas och då är delad kostnad motiverad tycker jag.
 
Vad händer om er sommarstugegranne flyttar och ny ägare kommer in och tänker bo där "permanent"...?

Du bör reglera detta genom någon form av servitut.
 
Jag skulle aldrig ge mig in i det, även om det går att reglera med servitut. Er nya fastighet har ju också högre värde med egen brunn. Säg som det är, att ni inte kan veta vilken tillgång på vatten som kommer finnas, eller om två hushåll gör att det sinar för er.
Eller att ni har fått det juridiska rådet att inte välja en sådan lösning för att slippa framtida problem.

Se till att de kan få borra i samma veva som ni, så kanske det finns några kronor att spara på det.
 
galento
Om Ni ska dela vatten med grannen så skriv ett servitut,även om Ni kommer bra överens så vet man inte vad som kan hända i framtiden.Helt klart är att det kan bli krångel,det har både jag och många andra fått erfara.Nej,mitt råd är borra Ert eget vatten och avlopp ,det är er sommarstuge granne som har ansvar att fixa sitt eget vatten. Det kan ju vara smart att borra åt Er båda när utrustningen ändå är där,dessutom ökar värdet på Erat hus om Ni har eget vatten och avlopp.
 
Pedersen, hur delar ni på kostnaden? Har ni delat på borrning och installation?
Vi ska bygga ett pumphus över borrhålet på våran tomt. Om grannarna köper vattnet, då kan vi stänga av om det inte funkar (då blir vi ovänner för alltid). Om de är med och delar på kostnaden för borrning och installation så kan vi ju inte stänga av kranen. Om de får tillgång till vårt vatten utan att de är med och delar på kostnaden, anser jag att de kommer alltför billigt undan. Har jag fel?
 
Hemmakatten
Förstår inte att det finns risk för att bli osams med grannen!??? DE HADE ju hus från början och det är ni som ska bygga nytt. Hur har de löst vattenfrågan hitills? De borde ju kunna fortsätta på samma sätt. Vad är det som får er att tro att ni kommer att bli "ovänner" ifall ni inte delar ert vatten med dem? Har de sagt det?

En granne som redan INNAN man ens flyttat dit verkar vara knepig, kommer knappast att bli mindre knepig sedan! Jag skulle ha så lite att göra med grannen som möjligt.

Ytterligare problem som kan uppstå är att det omöjligt går att veta om grannen "bara" tar lite vatten för matlagning. Ska han vara med o betala installation och drift till hälften kommer han säkert vilja ha minst halva vattnet.

OM ni skall dela vatten måste ni verkligen kontrollera att vattnet räcker för två hushåll!! Ni måste skriva ett servitut och få det inskrivet hos inskrivningsmyndingheten. En gemensamhetsanläggning skapas av era två fastigheter för färskvattnet. I servitutet skall också stå VEM som ansvarar skötsel och drift (brukligt att den belastande fastigheten (=du) har det ansvaret), VEM som BESTÄMMER om drift, underhåll, ev. åtgärder som tryckning, ny pump mm (måste vara en som bestämmer, går ej med consensus-beslut, då kommer ni aldrig till skott), och HUR alla kostnader skall fördelas (lika eller annat), HUR och VAD EXAKT ni gör om man vattnet sinar.

När vi köpte vår tomt fanns ett servitut om att vi kunde få ta vatten från grannens brunn, vilket han var mycket positiv till. Vi tackade nej, och grannen blev nog lite besviken eftersom han trodde han var hjälpsam samt såg väl framför sig delade kostnader. Vi har nu borrat för eget vatten och den kostnaden tar vi GÄRNA för att slippa osämja i framtiden.

Som du förstår så avråder jag på det bestämdaste att dela vattnet med grannarna. Ett belastande servitut är också som tidigare sagts negativt på värdet at fastigheten. Om grannarna inte kan förstå erat beslut utan bråkar med er nu, då borde ni vara glada att inte behöva ha något med dem att göra i framtiden.
 
Vår brunn och vårt avlopp grävdes för många år sedan, långt innan vi hade flyttat in. Den enda kostnad vi delar på är för tömmning av vår trekammarbrunn. Mitt inlägg var mest som en motvikt till alla pessimistiska inlägg. Det är alltid lätt att vara kategorisk och säga att det bara är problem, faktum är att jag har haft stor hjälp av min granne i många andra sammanhang och det är väldigt svårt att värdera. Kanske grannen bara tänker sig att koka kaffe två gånger i vecka och inte har för avsikt att buteljera och sälja vidare ;)
Borra själv säg att grannen är välkommen att hämta vatten från er trädgrågsslang när han känner. Skall du bygga pumphus åt dig och grannen då får han vara med och pynta för hälften av brunnen.
 
Det var skönt med ett positivt inlägg. Jag vill betona att den blivande grannen på intet sätt är konstig eller har ställt krav på att få vatten. Han har bara uttalat att de är intresserade av att få vatten ur samma brunn. De har varit mycket vänliga under tiden som vi har hållt på med vårt bygge trots att vi har kört sönder vägen. De har fått gått o burit sin packning eftersom vägen inte har varit körbar med vanlig bil. De har inte visat den minsta sura min för det.

Till er som i all välmening skriver varnande ord måste jag fråga om det är självupplevda erfarenheter eller är det "fasters moster" som har haft dessa problem?

Jag inser att det kan bli problem men det måste ju även finnas fördelar med att gå ihop med vattnet. Är det verkligen så svårt att få vattnet att räcka till? Jag trodde att borrarna garanterade en viss tillgång till vatten och det borde väl räcka för två hushåll.
 
Hemmakatten
Jag har på nära håll sett hur släktingar och vänner som delat vatten fått problem med grannen. En släkting till oss hade delat brunn i många år med grannen i ett sommarstugeområde utan problem. Sedan sålde grannen och de nya ägarna hade helt andra vattenvanor. Två år senare var brunnen tom och det vatten som senare rann till var salt. Det hela slutade med att min släkting fick borra ny brunn långt från huset med dyra rördragningar och att grannarna inte längre pratar med varandra.

Vatten är så vitalt för oss och vi har så olika vanor och dessutom kan tillgången variera så mycket och det är det som gör det så svårt att dela.

Själva håller vi på att anlägga slamavskiljare och infiltrationsbädd gemensamt för tre fastigheter. Det tror jag är mycket enklare. Det är inte så mycket som kan hända med en sådan anläggning. Slamsugning en gång per år och en infiltrationsbädd som måste grävas om om kanske 20-40 år, vilket då lätt kan konstateras när det bör ske. Men även där har vi papper på allt, avtal på skötsel och en gemensamhetsanläggning är inregistrerad.

Men med vatten är det mycket svårare och det är inte helt lätt att få tillrinningen av vatten så stor att det räcker till två hushåll. Just på sommaren är det ju mycket folk ute, tänk på midsommar med många gäster för alla, då är det inte kul att vara utan vatten.
 
Det vore bra att kunna erbjuda grannen vatten från ett vattenutkast på garaget eftersom vi verkligen vill vara så medgörliga som möjligt. Då kan de få gräva ner en slang så grunt att det inte går att använda vintervatten. Denna kopplar vi från vid minsta brist på vatten. Vi skriver ett kontrakt där det ingår alla villkor tex att avtalet gäller enbart nuv. ägare för de båda fastigheterna och att vi har rätt att koppla från vid minsta vattenbrist .
Låter det här bättre eller är vi fortfarande för snälla?
 
Vi bor i en av södra Sveriges största grundvattentäkter så till gången har inte varit några problem. Hemmakatten nämner att delat avlopp skulle var mindre problem. Jag är skeptisk. Som jag nämde längre upp i tråden så var vår förra granne svårare. När infiltartionen la ner så hade jag ett helskotta att övertyga att vi skulle gräva ny för 32000:- (delat på två hushåll) och sen trodde hon att det måste vara så att våra barn spolat ner blöjor eller liknande. Eller så hade rent av vi vuxna gjort det. Hade jag fått välja från början så skulle jag hellre vilja ha enskild VA. Jag menar bara att det måste inte bli problem, men givetvis är risken större.
 
Hemmakatten
Hej oinvigd!
Tycker ditt förslag om vattenutkastare vid husknuten till grannen låter som ett bra förslag. Det visar också för grannen att ni är snälla och förstående och delar med er av dricksvattnet. I och för sig får ni då betala för hela brunnen. Tycker inte ni kan ta betalat för bara lite dricksvatten, utan ni får ta det på "goodwill-kontot". Å andra sidan borde grannarna uppskatta det väldigt mycket och bjuda er på en god middag då och då. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.