Hej!

Skulle behöva dela ut en katalog utanför hemmanätverket som går att montera som nätverksenhet från mitt jobb, är detta lösligt med någorlunda normala datorer eller krävs det någon slags windows server version för att reda ut det?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Mvh
C-M
 
Om du inte behöver montera en disk utan bara komma åt kataloger och filer kan du använda FTP. FileZilla http://filezilla-project.org/ är gratis och inkluderar kryptering.
 
Hamachi är bra, men kom ihåg att det i princip funkar som en VPN, dvs näten sätts ihop till ett. Det är inte säkert att du vill riskera att få in virus och sånt från jobbet på hemmanätet och vice versa.
 
Beroende på företag så prata med IT-avdelningen också.
Där jag jobbar så är det definitivt inte tillåtet att göra något liknande
 
Vill du jobba direkt mot filerna som ligger därhemma, typ öppna dem i word och jobba med dem utan att flytta dem först till jobbet och tillbaka? I så fall fungerar inte FTP bra.

Men om du bara skall komma åt en ev. fil ibland och då kan tänka dig att först kopiera den till jobbet så kan du installera en enkel ftp-server på din dator hemma, öpnna upp ftp-portarna i din brandvägg (20 och 21) och peka in dem mot din hemmadator/server.

Lite mer info om vad du tänkt göra skulle hjälpa mig att kunna ge ett konkret råd
 
Inget företag, med en egen IT-administration, skulle tillåta en VPN-förbindelse till ett okontrollerat nätverk. Det blir en direktväg in i företagets nät förbi alla brandväggar och filter.

Sätt upp en FTP-server. Den går att mappa upp som nätverksenhet i din dator utan problem.
 
Inget företag, med en egen IT-administration, skulle tillåta en VPN-förbindelse till ett okontrollerat nätverk. Det blir en direktväg in i företagets nät förbi alla brandväggar och filter.
Och, lika viktigt, en direktväg in i hemmanätet från företagets nät. Jag litar på mitt nät, men jag litar inte på företagets.
 
it-snubben skrev:
Inget företag, med en egen IT-administration, skulle tillåta en VPN-förbindelse till ett okontrollerat nätverk. Det blir en direktväg in i företagets nät förbi alla brandväggar och filter.
Precis. Du komer att få kompanistryk av IT-avdelningen när de upptäcker att du har upprättat en bakväg in i deras nät.
Finns det en välskriven itsäkerhetspolicy på jobbet så kan det bli riktigt tråkigt för för den som komprometterar it-infrastrukturen.

Om man inte vill ha en FTP hemma så finns det gott om tjänster, både gratis och som kostar pengar, som kan användas för åtkomst av filer över internet.
t.ex dropbox.com
 
Tänkte inte så långt att man öppnar bakvägar när mankör VPN lösningen, D'oh! :cool:
 
Webdav är ett alternativ, men den absoult enklastelösningen är att installera en ftp server där hemma samt att köra webdrive på klienten som skall nå filerna.

Med Webdrive får du en nätverksenhet och kan enkelt öppna/spara/skapa nya filer hemma.

Webdrive synkar sedan över i bakgrunden
http://www.webdrive.com/
 
Företaget är mitt! Så repressalier från någon it avdelning kommer inte på tal! :p

Har ett kontor med 3 dator idag

Dator 1 är "server" där finns en utdelad mapp där filerna till mitt bokföringsprogram finns. Denna burken används enbart till detta

Dator 2 är en vanlig kontorsdator

Dator 3 är också en vanlig kontorsdator.

Nätverket är uppbyggt på en vanlig bredbandsdelare från D-link.

Det jag vill åstadkomma nu är att kunna ansluta i det nätverket från en bärbar med trådlöst internet.
Är mkt ute på fältet med datorn ibland 10 tals mil från kontoret och då skulle det vara väldigt bra att bara kunna ansluta och få skött det utan att behöva köra fysiskt till kontoret.
 
Kör bokföringsprogrammet på en av kontorets datorer, och anslut dig till den via något fjärrskrivbord.

Att hålla på och kopiera filerna fram och tillbaka är ingen bra idé. Förr eller senare gör du fel och tappar bort ändringar som gjorts i filerna.

Att öppna filerna direkt över mobilt bredband skulle jag inte göra. Förbindelsen kan brytas vid en olämplig tidpunkt, och det kan ställa till trubbel för programmet.

/Hasse
 
Jag brukar kopiera över hela bokföringsfilen till den fjärranslutna datorn, men som Hasse skriver så får man vara väldigt försiktig så att man inte gör bort sig. Det har varit nära ögat ett par gånger.

För att inte förlora bokföringen vid en felkopiering har jag daglig inkrementell backup på servern. Skulle bokföringsfilen bli kvaddad så förlorar jag max en dags arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.