Jag har ett f d garage, byggt 2007, som jag delat av till "cykelgarage" plus "hemmakontor". Det sitter nu en lysrörsarmatur i varje rum, samt en strömbrytare vid ingångarna till resp rum. Bra så, förutom att båda strömbrytarna tänder/släcker båda armaturerna.
Den ena strömbrytaren (se bilder) har brun + svart + grå ledare, den andra är kopplad likadant men har två bruna. Armaturerna kopplat enl bild.
Nu vill jag dela upp så att vardera strömbrytare enbart manövrerar armaturen i sitt rum.
Därefter ev sätta en dimmer i ena rummet.

Hur göra, går det ens utan att dra ny tråd?

Kan man lösa det med Plejd eller liknande system t ex?
 
  • Närbild av elkopplingsbox som visar flera färgade ledningar (inklusive gul/grön, blå, orange), anslutna till terminaler märkta N, L1, L2, L3 samt en kondensator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömbrytare på vägg med brun, svart och grå ledare anslutna, synlig tråddragning och del av rummet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en väggströmbrytare med synliga kablar i färgerna brun, svart och grå, monterad i en grön installationsdosa i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
Med lite kunskap går det enkelt att utföra

Det du behöver göra är att fimpa mellantrådarna, nyttja sedan ena mellantråden som en tändtråd till andra strömbrytaren där du sätter wago på rätt tändtråd. Eventuellt den andra mellantråden använder du som fas till andra strömbrytaren om det inte redan finns där. i den andra brytaren så flyttar du om så fas monteras på rätt plats och den andra tändtråden.

sist behöver du kontrollera tändtrådarna till armaturen så de får varsin. eventuellt behövs det drar en till tändtråd upp till ena lampan beroende på hur det är kopplat
 
Redigerat:
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Dimmer på lysrörsarmatur funkar inte så bra, det blir till och skaffa någon ny led-armatur som går att dimma i så fall.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Med lite kunskap går det enkelt att utföra

Det du behöver göra är att fimpa mellantrådarna, nyttja sedan ena mellantråden som en tändtråd till andra strömbrytaren där du sätter wago på rätt tändtråd. Eventuellt den andra mellantråden använder du som fas till andra strömbrytaren om det inte redan finns där. i den andra brytaren så flyttar du om så fas monteras på rätt plats och den andra tändtråden.

sist behöver du kontrollera tändtrådarna till armaturen så de får varsin. eventuellt behövs det drar en till tändtråd upp till ena lampan beroende på hur det är kopplat
Just att dra ny tråd blir klurigt för det ser väldigt tight ut i rören.
Har du några tips på hur jag kan klura ut om ny tändtråd behövs?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Dimmer på lysrörsarmatur funkar inte så bra, det blir till och skaffa någon ny led-armatur som går att dimma i så fall.
Ja, absolut. Tänkte byta hela armaturen till en spotskena.
Behöver dock lösa uppdelningen först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.