Vi har idag vattenburen uppvärming från bergvärmepump och/eller vedpanna med acktankar i källaren i boningshuset, detta system värmer även via kulvertar upp gårdshuset samt vissa utrymmen ute i stallet.
Detta är då en enda STOR krets med ganska stort energibehov.

Min plan är att bryta loss de två yttre kretsarna och värma dessa med två plattvärmeväxlare från pannrummet, dessa två yttre system kommer jag då att blanda in glykol i för att kunna köra dessa kallare utan att riskera att de fryser sönder. Kanske rent kunna av kallställa under vissa perioder.
På den varma sidan av värmeväxlarna sätter jag då shuntar så att jag kan styra framledningen i kulvertarna.

En fundering jag har är hur jag ska kunna beräkna hur stora plattvärmeväxlare jag behöver? Radiatorkretsen är shuntstyrd så framledningstemperaturen i den variera ju med utetemperaturen.

Tänker jag rätt eller finns det något annat sätt att lösa det här på?
Glykolfylla hela systemet, som troligtvis är på över 3000 liter, skulle ju vara en lösning och vrida igen radiatorerna i de yttre utrymmena men då får jag ju ändå förluster i kulvertar och yttre kretsar.

Så har ni några tankar, funderingar eller svar på mitt problem får ni gärna dela med er.

//Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.