Jo jag har 3 slingor varav en är alldeles för lång. Det är för dåligt flöde i den för att jag ska våga sätta större radiatorer på den. Felsökning av den pågår men eftersom jag måste plocka bort en radiator i taget för att hitta om det är någon radiator med ett tydligt fel så kommer det ta ett tag. Men generellt verkar det ju vara så att med moderna radiatorer är slingan helt enkelt för lång och klen. Två rum (radiatorer 6,7 och 8 av de 10 som är på slingan) kommer renoveras och om jag tycker det är värt med golvvärme till dom så kommer den i så fall matas direkt från huvudslingan som börjar vid pumpen. Men kanske blir det bara en fläktkonvektor där vi renoverar och i så fall får även den egen matning.

Även den första delen av den nuvarande långa slingan bör dock uppgraderas. Och visst borde det väl vara bra med egen matning till fläktkonvektor dit också? Då blir det i så fall bara mitten och slutet som är kvar på den ursprungliga slingan (3,4,5 och 9,10 av de ursprungliga 10). Och då ber vi till gud att rören inte är klämda under golven eller annat som kan orsaka det dåliga flödet. Men är det någon som vill tänka om placering av fläktkonvektor i början av slingan? Jag vill helst ha den på ett nytt ställe på väggen mot pannrummet. Då sätter jag förbigångsrör F22 där de två första radiatorerna sitter. De är ganska stora och tar säkert mycket värme. Jag kommer inte orka lägga golvvärme i början av slingan på många år.

Tankar och idéer?
Visst är det fråga om en besparing i och med högre cop med lägre framledning men främst vill jag mindre trögt system för högre komfort.
 
  • Översiktskarta som visar slingor för uppvärmning i en byggnad med markeringar för radiatorer och ventilationsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Du kan ju alltid försöka strypa om flödet till varje radiator på dina radiatorventiler.
Kortare slingor stryps hårdare.
Mindre flöde i början kommer tvinga vattnet vidare i slingan och ge de bortre radiatorerna mer effekt.
Vad är det för dimension på rören?
 
Nä, jag har gett upp mina radiatorer. De får bli utbytt vartefter. Värmen funkar ju men inte bra. Orkar inte spola och fixa en 50 år gammal rostig radiator, när jag ändå vill ha större. Pratade med Purmos tekniska support, det var han som fick mig att ge upp hoppet om att behålla 10 på samma slinga. Men en konvektor på egen slinga kommer ju frigöra mycket värme till de senare på slingan.

O Ovation skrev:
Du kan ju alltid försöka strypa om flödet till varje radiator på dina radiatorventiler.
Kortare slingor stryps hårdare.
Mindre flöde i början kommer tvinga vattnet vidare i slingan och ge de bortre radiatorerna mer effekt.
Vad är det för dimension på rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.