Har idag ett par säkringar i min elcentral som är tämligen tungt belastade. Funderar på om man skulle försöka dela upp dessa så att det bara är ett (eller ett par rum) per säkring. Idag finns inga praktiska problem men kan tänka mig att när barnen blir äldre (och ska ha varsin dator etc.) så kanske vi får problem med att strömmen kommer gå.

Är detta ett stort jobb för en behörig elektriker där man måste dra om sladdar hela vägen till uttagen eller löser man det genom att skarva om i/nära elcentralen?
 
Sannolikt är det draget med en ledning som grenar sig. Så det blir nydragning. Man ska dessutom inte dra flera grupper i samma rör, så det är inte säkert att det kan göras på ett enkelt sätt. En lösning skulle kunna vara att lägga upp en tvåfasgrupp.

Men är det ett konkret problem? Datorer drar inte så hög effekt.
 
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är det draget med en ledning som grenar sig. Så det blir nydragning. Man ska dessutom inte dra flera grupper i samma rör, så det är inte säkert att det kan göras på ett enkelt sätt. En lösning skulle kunna vara att lägga upp en tvåfasgrupp.

Men är det ett konkret problem? Datorer drar inte så hög effekt.
Nej, inget konkret problem idag. Ska dock ta in en elektriker för ett par andra småjobb. Beroende på jobbets storlek så tänkte jag kanske ta med detta också.

Men om det är som du säger (nydragning) så avvaktar jag nog och ser vad framtiden för med sig.
 
Man kan ju alltid be elektriker om ett snabbutlåtande över hur omfattande det verkar vara och sedan bestämma sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det går ofta att säkra upp till 13A säkringar utan att dra om kablarna. Det kan vara ett alternativ. Hör med din elektriker om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.