Hej Allihopa

Träffade brorsan i helgen som haft elektriker hos sig då han renoverar kök. Han berättade att elektrikerna hade behövt dra nya matningar från centralen till köket via vinden. Dem hade alltså brutit upp en del för att kunna göra detta och lagt ner några timmar innan de fick till det.

Jag blev väldigt förvånad då brorsan hade 3 olika matningar in i köket. en 20mm till häll och ugn samt två st 16mm till övriga bitar. Han skulle ha en fas till kyl/frys + Micro, en till diskmaskin och en till uttag för kaffemaskin/vattenkokare. Min tanke var att de skulle dra en 3 fasgrupp igenom en av matningarna och dela upp den men tydligen så vägrade de göra så.

Har jag missat något? men hade inte varit 100 ggr smidigare att dela upp en 3 fastgrupp än att lägga ner en massa timmar och behöva riva upp en del på vinden för att dra till ytterligare två matningar?

Nu är detta redan gjort men nyfiken som man är så undrar man ju om de letade extra arbete eller om det faktiskt finns någon anledning till att göra så:)
 
Vi får hoppas att dessa elektriker tänkte sunt för i grunden bör enfasförbrukare som belysning och uttag för allmänbruk matas via enfasgrupper. Behöver man en grupp till så drar man fram en separat gruppledning. Man ska inte gödsla med trefasgrupper till dittan o dattan om det inte finns motiv.

För kök finns det ofta motiv, speciellt vid renovering. Man behöver flera grupper till framför allt uttag, och då man kan säga att det är likartad användning så kan man låta dem dela på en trefasgrupp. Allt på en trefasgrupp bör ha ett o samma syfte, så man ska inte blanda uttag och elvärme, eller belysning och ugn. Inom samma syfte anser jag hör kyl/frys. Man behöver ingen särskild gruppledning till dem. Däremot ligger uttag till micro i gråzonen.

Så frågan är hur mycket arbete det faktiskt var i detta fall, det är ju lite spann mellan några timmar och en massa timmar.

Läs mer här: Trefasgrupper i bostäder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi får hoppas att dessa elektriker tänkte sunt för i grunden bör enfasförbrukare som belysning och uttag för allmänbruk matas via enfasgrupper. Behöver man en grupp till så drar man fram en separat gruppledning. Man ska inte gödsla med trefasgrupper till dittan o dattan om det inte finns motiv.

För kök finns det ofta motiv, speciellt vid renovering. Man behöver flera grupper till framför allt uttag, och då man kan säga att det är likartad användning så kan man låta dem dela på en trefasgrupp. Allt på en trefasgrupp bör ha ett o samma syfte, så man ska inte blanda uttag och elvärme, eller belysning och ugn. Inom samma syfte anser jag hör kyl/frys. Man behöver ingen särskild gruppledning till dem. Däremot ligger uttag till micro i gråzonen.

Så frågan är hur mycket arbete det faktiskt var i detta fall, det är ju lite spann mellan några timmar och en massa timmar.

Läs mer här: Trefasgrupper i bostäder
Tack för ditt svar BO!

Då fanns det någon logik iallafall. Tror han sa ca 4 h för 2 elektriker, sedan måste han stänga igen de som bröts upp också.

Jag tänkte mest på hur de hade löst det i ett hus med betongplatta där centralen är i källaren .

Tack för ditt svar!
 
Problemet med trefasgrupper är att de är enkla att utföra vid en nyinstallation, men vid renovering där man behöver nyttja befintliga rör och dosor så ställs man inför svårigheter. Det kanske behövs trepoligt skydd i elcentralen, men om den är av gammal diazedtyp så måste man lösa säkerhetsproblemen på andra mindre bra sätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.