Normalt har man ju en antennkabel från antenn till uttag nr1, därifrån till uttag nr.2 osv.
Skulle man inte kunna dela upp antennkabeln från antennen på två kablar direkt, som går till varsitt uttag?

Jag har nämligen flyttat tv'n till ett rum utan uttag och kabeln skulle bli mycket kortare att dra ner på taket, ner längs fasaden och in i väggen i uttag nr. 2, än att gå via uttag 1.
 
Generellt kan man säga att två saker försämrar signalen, skarvar och längden på kabeln. Dvs om du delar upp signalen vid antennen, så kommer det första uttaget att få sämre signal (skarv innan). Däremot kommer uttag 2 få bättre, eftersom längden blir kortare, och fortfarande en skarv. Om du inte har några problem med bilden nu så kommer du antagligen inte få några problem efter...
 
När tv'n satt i första uttaget hade jag svinbra bild. Nu har jag gjort en riktigt ful omkoppling.
Har dragit en ca. 20 meter lång skarvkabel från första uttaget rakt ner i golvet ner i källaren och under golven bort till nästa rum där kabeln kommer upp i ett rör från källaren. Det är minst tre skarvar på den.

Bilden är fortfarande riktigt bra på de vanligaste kanalerna (1,2,3,4) , men ex. Nickelodeon (kör Boxer) hackar en del.
 
Jag hade absolut splittat signalen efter antennen. Om signalen nästan verkar överleva "fulkopplingen" så lär den säkert vara OK till båda uttagen. Köp bra prylar bara så du får till kopplingarna.
 
Totte_S
Jag hakar på lite, då jag har samma läge; vad är bra prylar?
1.Vad ska man ha för kopplingsplint om man vill splitta vid antennen och få minst tre utgående kablar? ( jag har idag två utg. kopplade på antennen, men det finns inte plats för en till, signalen är tillräckligt bra på båda uttagen)
2. Om det visar sig att man har taskig signal (förutsättning, DVB-T) vad skall man använda för typ av förstärkare / filter om man vill sätta det i anslutning till antennen? (om det går att svara på utan att se hur störningarna ser ut)
 
Jag vet inte hur du ska splitta i tre, men som förstärkare har jag idag en sån vanlig plugg man sätter i vägguttag och sätter kabeln från antenn i den, sen en kabel som går vidare till första jack. Clas Ohlson.
Det funkar bra för mig, och jag kommer nu splitta efter den. Men bara i två då :)
 
Jag använder denna fyrvägs antennförstärkare från Clas Ohlson.
Den sitter monterad på vinden. Så direkt utan skarvar från antennen på taket, och så direkt från denna in i de olika Boxerboxarna. Jag har tagit bort innehållet i antennuttagen, för det reducerar signalen avsevärt.
 
Totte_S
Drar du alltså ut antennkabeln ut ur väggen, eller har du monterat f-kontakt i uttaget?
 
Totte_S skrev:
Drar du alltså ut antennkabeln ut ur väggen, eller har du monterat f-kontakt i uttaget?
Sladden går oskarvad dirket från förstärkarens uttag till boxens ingång. Men kabeln kommer ut i ena hålet i antennuttagets lock, så det ser ut precis som vanligt.

Vi har erkänt svåra mottagningsförhållanden, och efter egna tester så kom jag fram till att skarvarna inkl. uttaget tog mycket signal.
 
Nu har jag ingen variant med tre utgångar på så här i huvudet men vad du ska ha är en förstärkare som monteras direkt på masten vid antennen. På så sätt förstärker man en så ren signal som möjligt. Sen kan man splittra upp den utan att det gör så mycket
 
Finns ju 3-vägssplitters med f-kontakter, som känns betydligt rejälare än de vanliga skruvade antennkontakterna
 
Totte_S
OCH sedan ska ni använda bra kabel, en grov kabel har mindre dämpning och den bör vara folieskärmad.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.