Kan man dela och flytta perenner så snart de börjar grönska? Eller ska man vänta tills de har "tagit sig" lite?

Kan man se på en perenn om de är "delbara" eller inte?

Har ni några tips som jag bör tänka på innan jag börjar dela och flytta perenner?

Vad ska man gödsla dem med och när?

Tack på förhand!
 
Jag delade mina örter tidigt när det bara syntes lite grönska förra året och det gick bra.
 
Förresten. Jag tror att du ska vänta med att gödsla de nyplanterade planterna tills de slagit sig till ro - ett par veckor, annars kan rötterna ta skada. Blanda gärna i lite torvmull i planteringsjorden så har rötterna lite lättare att ta sig.
 
Flera av mina perenner börjar bli gröna i botten... Då kan jag alltså börja nu då :)

Vad gödslar du med?
 
Det brukar sägas att perenner som blommar tidigt (vår/försommar) är bäst att dela/flytta på hösten och de som blommar sent (sensommar/höst) på våren. Men om det inte handlar om särskilt känsliga sorter är det är inget som man måste följa slaviskt - det handlar mest om hur fort de ska komma igång igen.

Jag brukar gödsla det mesta med kogödsel och sen ger jag benmjöl som tillskott till vissa (pioner bl a).
 
Farzan skrev:
Jag brukar gödsla det mesta med kogödsel och sen ger jag benmjöl som tillskott till vissa (pioner bl a).
Jag provar dela så får vi se vad som händer. Jag måste även flytta på en hel del perenner. Nu när jag under förra sommaren har sett hur de utvecklade sig :)

Myllar du ner kogödseln eller lägger du den uppe på jorden. Jag har läst att det är helt meningslöst att enbart lägga kogödsel PÅ jorden då näringen rinner förbi rötterna vid nederbörd. Kan det stämma?

Strör du benmjölen på jorden runt pionerna?
 
Hej. Jag gödslar också med kogödsel som jag myllar ner. Jag står också i valet och kvalet om jag ska flytta mina örter nu, det borde ju gå bra om det inte fryser till igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.