Hej!

Har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Vi har ett garage som vi även har en relaxavdelning och bastu i ena delen av.

Nu har vi gjutit in golvvärme från T2 (800W) och ska till att koppla in de i en befintlig dosa på väggen där det går en vanlig 10A fas, nolla och jord.
Denna fas är sedan kopplad till lite belysning och eluttag.

Nu hörde jag ryktesvägen att all golvvärme oavsett effekt ska kopplas in på en egen fas.
Är det då möjligt att enbart dra en ny fasledare från dosan på väggen till teminalen och använda samma nolla och jord.
Anledningen till de är att slangen som går från dosan till centralen inte rymmer tre ytterligare ledare utan max en till.

Tanken är att dra en ny fasledare direkt från terminalen genom dosan och direkt till en ny dosa där termostaten för golvvärmen ska sitta, och i den befintliga dosas dela jord och nolla med WAGO-klämmor till de båda faserna.

Tack på förhand.
 
Varför skulle den kräva egen fas? Däremot krävs det väl jordfelsbrytare.
 
När det gäller el ska man inte tro på rykten, det gäller att veta för att allt ska bli rätt. Och att golvvärme skulle kräva en egen säkring är ett rykte utan sanning. Det är som Daniel 109 skriver, bara JFB som är ett krav. Och sedan det där om auktorisation.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, det finns ingen sådan regel om att den måste gå på en egen fas.

Men man kan ju vilja ha det så ändå, beroende på hur stora saker du vill ha uttaget till.

Man kan skapa en tvåfasgrupp, genom att dra ytterligare en fas. Men då gäller att man har koll på vad man gör. Den fasen MÅSTE vara kopplad till en annan matande fas i centralen, man utnyttjar att det är olika fasläge på de tre inkommande faserna, därmed minskar strömmen i nollan vid ökad belastning på de två faserna. OM du väljer samma matande fas, så kommer nollan att bli överbelastad och börja brinna. Det gäller även för en tvåfas grupp att säkringarna skall höra ihop, sitta bredvid varandra i sidled eller lodrätt, beroende på vilken typ av central det är. Det skall framgå i gruppförteckningen att det är en tvåfasgrupp. Det är även rekommendabelt att använda en dubbel eller trippel säkring, så att man inte kan bryta bara en av faserna.
 
Två faser som delar nolla ger visserligen mindre belastning på nollan än om man dubblat lasten från samma fas men det blir ändå roten ur tre ggr strömmen vilket är ganska nära dubbelt.
 
Nej, det blir det inte.

Om du hypotetiskt har identisk last blir strömen exakt samma i nollan som i fasledarna.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Roten ur tre är 1,73, det tycker jag är nära dubbelt. Visst blir 2 x 10 A med 120 graders förskjutning 17 A i nollan? Visa gärna hur du får det till något annat.
 
Är du med på att 3*10A blir 0A i nollan?

Då blir det uppenbart att du ändrar strömmen i nollan med 10A om du tar bort en fas.

Vad du räknar förstår jag inte riktigt.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Med två strömmar fasförskjutna 120 grader som var för sig toppar på samma värde kan inte summan av de två bli samma som för en av faserna.
 
G Guson skrev:
Med två strömmar fasförskjutna 120 grader som var för sig toppar på samma värde kan inte summan av de två bli samma som för en av faserna.
Jo gå igenom det som Daniel skriver i #8 så ser du hur en borttagen last av de tre lika kompenseras via nollan. Dvs två komponenter 30 grader lika halva beloppet summerar till en hel som tas via nollan.
 
Jo då, det kan den. Den är vriden ytterligare 120grader.
 
Okej, toppen!
Då byter jag bara ut 10A säkringen mot en 13A och kör golvvärmen på samma fas.

Tack alla :)
 
tommib
Nej, det kan du inte göra bara sådär. Du måste veta att du kan belasta den gruppen så mycket.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Och hur var det med jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.