Vi har en tvåa på 65kvm. Öppen planlösning vardagsrum/kök med gott om plats. Överväger möjligheten att bygga ett extra litet sovrum. Skulle fungera som ett föräldrasovrum med inte mycket mer än just en säng, 140m. Rummet skulle nämligen bara kunna bli 150m brett och ca 340m långt. Mellan köksvägg och den nya väggen skulle det bli 180m. På bredden blir det 120m ”fri yta” att stå på i köket. Eventuellt sätta in fönster i den nya väggen in till rummet för att få in lite extra ljus.

Någon med åsikt kring detta? Är det för litet sovrum? Vad tror vi om köket? Är det möjligt att genomföra?
 
  • Handritad skiss över lägenhet med planerat extra litet sovrum, inkluderar kök och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med förslag på att bygga ett litet sovrum intill köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
E Eliska skrev:
Skulle fungera som ett föräldrasovrum med inte mycket mer än just en säng, 140m. Rummet skulle nämligen bara kunna bli 150m brett och ca 340m långt.
Om man står ut med att i längden sova två i en så smal dubbelsäng. Man lär ju störa varandra en del med knuffar.

Säker på måtten?
Mäklarritningar kan ju avvika en hel del från verkligheten men på ritningen ser det ju mest ut som att rummet blir 120 cm brett, dvs. bredden på kyl/frys och högskåpet med mikron, för väggen tar ju upp en del plats, typ det smala som är till höger om mikron idag.

E Eliska skrev:
På bredden blir det 120m ”fri yta” att stå på i köket.
Det räcker bra för det är standardmåttet, men med tanke på hur smalt sovrummet blir så kanske man kan minska ner det och acceptera att det blir lite trängre när man är två i köket för att få lite mer plats i sovrummet.
Däremot tror jag inte din placering av kyl/frys är så bra för det kommer att upplevas som en väldigt trång öppning. Jag föreslår i stället att du sätter den mittemot och fortsätter runt hörnet längs badrumsväggen med ytterligare förvaring, t.ex. två garderober.

Tänk på att det behövs en liten passbit (täckskiva) till höger om diskmaskinen, som stöd för bänkskivan, när ni räknar på måtten.

E Eliska skrev:
Eventuellt sätta in fönster i den nya väggen in till rummet för att få in lite extra ljus.
Tror jag inte är nödvändigt med bra belysning i köket. Man kan t.ex. sätta upp en ljuspanel från t.ex. Ikea för att "simulera" ett fönster.

Det är nog bra att rita i ett riktigt ritprogram så att det går att vara noga med måtten, t.ex. datorprogrammet Sweet Home 3D har jag tyckt fungerat mycket bra för att pröva olika planlösningar och hur rummen upplevs med olika placeringar av köksskåp och möbler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.