Hej
Jag har elmätaren sitter i ett skåp på en påle mellan huset och garaget, där inne finns elmätaren, 3 säkringar samt ett 220V eluttag.
Därifrån går kabeln in i husets proppskåp 22 meter under mark.

Från proppskåpet går kabeln till garaget ut igen under mark och passerar elmätaren på stolpen till garaget 70 meter. Det blir ju nästan 100 meter kabel till garaget. Varför i hela fridens dar har man inte dragit till garaget direkt från elmätarskåpet och sparat grävning, installation och 24 meter kabel?

Se bild.

MVH
Thronborg
 
  • Elmätare kabeldragning garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bob_the_builder
Enkla svaret är jo, visst får man det. Dock är det gissningsvis så att kabeln från huset till garaget är klenare (tex 2,5 mm2 för 16 A säkring) än matningen från mätaren? Om man drar direkt från mätaren så måste även den kabeln dimensioneras efter huvudsäkringen. Är det ett fyrledarsystem innebär det i allmänhet en 10 mm2-kabel. Koppar är dyrt, så det kan alltså vara av kostnadsskäl, hur paradoxalt det än kan verka.
 
Om det är klen kabel så finns det i de flesta mätarskåp plats för säkringar så man kan avsäkra garagekabeln.

Protte

PS det behövs inte ens en dosa, det går att lägga flera kablar på utgående plint om arean är rätt.
 
Redigerat:
tommib
Man kanske helt enkelt har velat ha garaget som en undercentral till huset. Eller så har man inte tänkt...
Oavsett hur det är med plats i mätarskåpet hade man ju kunnat sätta en kapsling bredvid och säkra av garagekabeln om man hade velat, så det är nog inte anledningen.
 
Mycket märkligt !
Det brukar delas en till garage och en till hus direkt från elmätaren.
Kanske skåpet var/är plomberat.
 
Nej det är inte plomberar, mätaren är. Men jag skall försöka titta och se om jag kan se kabelarean dels till huset och dels till garaget.

MVH Thronborg
 
Eluttaget, är det säkrat på en av huvudsäkringarna? Vilken ampere är dom på, 25A, 35A?
 
Ja det verkar vara kopplat på en av huvudsäkringarna. Ser ganska hemmeckat ut. Tror det är 25A. Men jag skall kolla imorgon och ta lite bilder och kolla kabeldiametern.

MVH
Ole
 
Bob_the_builder
Härryda2015 skrev:
Eluttaget, är det säkrat på en av huvudsäkringarna? Vilken ampere är dom på, 25A, 35A?
Berättigad fråga. Om huvudsäkringen är 16A kan det ju vara OK, med rätt uttag.
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Det absolut märkligaste tycker jag är att proppskåpet i huset sitter 22m under mark?.......:D
 
  • Gilla
martin boström
  • Laddar…
Gammal luftledning med mätare inne i huset.
Någon drog en kabel därifrån till garaget.
Sedan skulle luftledningen bort och mätare fick inte längre sitta i huset.
Kabel grävs från hus och mätare placeras på stolpen.
 
Räknenisse skrev:
Gammal luftledning med mätare inne i huset.
Någon drog en kabel därifrån till garaget.
Sedan skulle luftledningen bort och mätare fick inte längre sitta i huset.
Kabel grävs från hus och mätare placeras på stolpen.
Precis. Inte helt orimligt scenario.

Själv så smäller jag nästan av med alla hus ute på landsbygden med ny nedgrävd servis, som går upp på gaveln på huset för att leta sig in på vinden. Det ser ju helt kokofläng ut. Dra om elen inne i huset när luftledningen försvinner istället. Så det scenariot du målar upp är ju rätt och rimligt i jämförelse.
 
Tycker också det är en "renare" lösning att ha en kapsling med fördelning (och ev brytare), än seriekopplade säkringscentraler.
 
Ja såhär ser det ut i verkligheten.

Tacksam för svar om något ser konstigt ut.


MVH
Ole
 
  • Mätare på stolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Proppskåp i huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske läge att skaffa ett nytt modernt skåp där du kan ha JFB och säkringar och uttag mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.