Behöver kapa isoblock på mitten för att få rätt höjd på källarvägg. Hur gör jag det bäst?

Helst vill jag få två lika stora delar och kunna använda båda delarna, men det är inget krav.
 
K
Isoblock och källarvägg klingar illa eller det kanske inte ska motfyllas? Isoblock ska nämligen inte vara mer än max två block under mark.

Dela dem gör du med t.ex. lättbetongsåg, diamantklinga, motorsåg, alligatorsåg eller tigersåg med lecablad.
 
Tack!
Får kolla med motfyllning, det blir lite mer motfyllning än så.... men inte mycket.
 
ktm250 skrev:
Isoblock och källarvägg klingar illa eller det kanske inte ska motfyllas? Isoblock ska nämligen inte vara mer än max två block under mark.
Näe, det där stämmer inte. Vårt suterräng hus har källarväggarna murade med Leca isoblock och fyllnadsgraden på de värsta väggarna är kring 2 m. Det man behöver göra är att armera väggen samt inte ha för lång väggdel utan mothåll på insidan men det gäller alla typer av murade väggar och inte specifikt isoblock.
 
  • Gilla
ktm250 och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas på svar från ÅF idag kring exakt paket... inkl. armering osv. Men, vad är din bedömning, kan jag ha tre meter vägg utan invändigt mothåll?
 
Hur stor (hög) är motfyllnaden och vad består den av? Tror att vi har 5 m motfylld vägg hemma som längst (dock ej fylld mer än ca 1 m högt). Den längsta med ca 2 m motfyllning är nog kring 4 m lång. När jag "projade" vårt hus med Leca Isoblock så fanns det ett produktblad där dimensioneringskrav var specat för Isoblocket. Har sökt likvärdigt blad på nätet för dagens Isoblock men inte hittat något på Webers hemsida. Men de har kanske blivit mer restrektiva på att ge ut sådana saker. Det var ju trots allt snart 20 år sedan vi projade och byggde vårt hus
 
Jag har 1,4 m motfyllning, och 3 m vägg. Det blir enligt offerten ren leka i botten och aremering i väggen, men de har inte föreslagit mothåll på insidan.
 
K
roli skrev:
Näe, det där stämmer inte. Vårt suterräng hus har källarväggarna murade med Leca isoblock och fyllnadsgraden på de värsta väggarna är kring 2 m. Det man behöver göra är att armera väggen samt inte ha för lång väggdel utan mothåll på insidan men det gäller alla typer av murade väggar och inte specifikt isoblock.
Allt går att dimensionera upp :)
 
Redigerat:
K
nets skrev:
Jag har 1,4 m motfyllning, och 3 m vägg. Det blir enligt offerten ren leka i botten och aremering i väggen, men de har inte föreslagit mothåll på insidan.
Om man behöver mothåll eller inte hänger på flera saker som t.ex. vad man ska motfylla med, hur lång väggen är, dimensionen på blocket, hur högt man motfyller osv. Finns tabeller för sånt och är man osäker så anlitar man en konstruktör. En kontrefor kan göra mycket, men är onödig om man inte behöver den :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.