Har ca 10st RV6 granitkantstenar 1000x250x75 som jag behöver kapa på längden. Dvs så att jag får stenar som är ca 12,5 cm höga och 1m långa. Kapsnittet kommer inte vara synligt då de kommer vara nedåt under mark (endast ovansidan på stenen kommer synas).

Stenen är Granitkantsten Stockholm RV6 Flammad från Stenbolaget (nu utgått)
Granitkantsten markerad med röd linje för planerad kapning på längden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde det räcka att bara markera snittet ca 5-10 mm djupt på 3 sidor och sedan knäcka/spräcka med huggmejsel och/eller slägga?

Har aldrig provat och har ingen bra huggmejsel så kan inte testa. Vill helst inte heller råka förstöra en sten då de kostar drygt 200kr/st och jag har bara en extra.

Har en Husqvarna motorkap men tänker att man borde väl inte behöva såga igenom hela stenarna för att dela dem.

Istället för att köpa en huggmejsel, vågar jag köra lite försiktigt med en mejsel på en bilmaskin? Eller riskerar den ge för mycket tryck på en punkt så stenen kanske spräcks åt andra hållet?


Har även läst tråden "Kapa kantsten i granit?" : https://www.byggahus.se/forum/threads/kapa-kantsten-i-granit.258547/
 
Det är ju ganska lätt att skära igenom hela stenen med en vinkelslip, jag som ammatör skulle nog skära igenom mer än hälften innan spräckning, eller skära igenom helt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Diamant klinga på rondellen så det ju gjort på 2min per Sten. Fundera inte på något annat sätt.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Kör med kapen du har. Du behöver ju inte ens vända på stenen-- så varför inte bara köra igenom hela?
 
  • Gilla
Bygghus1
  • Laddar…
Jag förstår inte bakgrunden till tråden. Varför vill du inte bara använda motorkapen du har? Alla andra metoder, tjuvtrix osv är ju till för de gånger man inte har tillgång till motorkap.
 
Har tidigare kapat ca 15 stenar (förkortat) och sågat bort en del berg och motorkapen tar trots allt tid på sig att tugga igenom graniten. Väsnas rätt rejält också. Har en K970 med 35cm skiva.

Tänkte att om principen är liknande som för tex gips- eller glasskivor så är det kanske dumt och amatörmässigt att såga igenom hela stenen och bättre att markera och knäcka.

Men ni verkar ha gemensam syn på att såga igenom helt är bästa metoden. Tar och testar det :)
 

Bästa svaret

Chansa inte i och med att stenen utgått! Att likna det vid gips är svårt då gipsens kärna är extremt svagt i förhållande till pappens styrka. Du har inget liknande med granit och eftersom du ska knäcka blocket på längden kommer din försvagning med en rits eller liknande riskera att fortfarande vara väldigt starkare än naturliga svagheter i stenen. Får du något block över testa på slutet när du gjort det du ska
 
Kan återkoppla att jag sågade alla stenarna med motorkapen och det gick givetvis bra. Drar mer soppa än vad man skulle tro, drygt 1L per 3m sten. Har en Husqvarna K970.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.